Norges speiderforbund

Speidere passer 100 flagg

Pressemelding   •   feb 21, 2011 09:14 CET

Snart flytter 200 speidere ut i skogen for å passe på 100 flagg i to uker. Speiderne hjelper VM-arrangørene med å heise og fire deltakerlandenes flagg, hver morgen og kveld under hele ski-VM.

Speiderne arrangerer samtidig en egen vinterleir under navnet "Camp Flag”. Leiren skal ligge inne på VM-området. Der vil det bli mye aktivitet fra morgen til kveld, for når speidere er på leir, liker de å bygge ting. I løpet av VM vil store byggverk reise seg bare et snøballkast unna løypa.

Løser uventet problem for VM-arrangøren

Arrangørene fikk plutselig et uventet problem da Oslo kommune avslo søknaden om å la flaggene få henge oppe under hele ski-VM. Speiderne kastet seg rundt og tok oppdraget på strak arm.

- For oss er det strålende at speiderne stiller opp. Dette er en viktig jobb som må ivaretas på en ordentlig måte. Ved å bruke speiderne er vi trygge på at det gjøres en skikkelig jobb, sier kultur- og protokollsjef i ski-VM 2011, Tove Indgjerd. Hun understreker samtidig at arrangementet er helt avhengig av frivillige bidragsytere.
- Vi har en visjon om å begeistre og spre vinterglede. Ved å stille opp på denne måten, har speiderne klart å begeistre oss i vår organisasjon noe voldsomt. Vi trenger frivillige positive bidragsytere for å gjennomføre et slikt mesterskap. Speiderne representerer dette på en strålende måte, sier Indgjerd.

Leirbygging på rekordtid

Camp Flag har blitt organisert og planlagt i løpet av to knappe måneder. Deltakerne er speidere fra ungdomsskolealder som har søkt om å få være med på vinterleiren i Holmenkollen.

- Speiderne kom på banen da arrangørene rev seg i håret og ikke visste hvordan de skulle løse store utfordringer som dukket opp, forteller Oslospeider og prosjektleder for Camp Flag, Anders Myhr Nielsen. – Nå har vi tatt på oss en rekke oppgaver, og gir med det ekstra energi og glede inn i VM-arrangementet.  I tillegg får alle speiderne som bidrar en bra friluftsopplevelse, og de får oppleve VM-sirkuset fra innsiden.

Pressekontakter under Camp Flag:

Generalsekretær Karen Johanne Strømstad, Norges speiderforbund, telefon: 952 36 561

Camp Flag er bemannet fra mandag 21. februar kl. 19.00 til søndag 6. mars kl. 19.00.

Leirområdet er lett tilgjengelig, det ligger ved billettinngang Nord, rett på oversiden av Holmenkollveien, i kort avstand fra Midtstubakken og Holmenkollen kapell.

Om arrangørene

Camp Flag arrangeres av Norges speiderforbund og KFUK-KFUM-speiderne.

Se vinterleirens egen nettside her: http://campflag.wordpress.com/

Norges speiderforbund

Norges speiderforbund er en landsomfattende barne- og ungdomsorganisasjon med nærmere 20 000 aktive medlemmer fordelt på 450 speidergrupper over hele landet.

Norges speiderforbunds formål er å utvikle medlemmene til selvstendighet og til å ta aktivt ansvar i samfunnet. www.speiding.no

KFUK-KFUM-speiderne

KFUK-KFUM-speiderne er en av Norges største kristne barne- og ungdomsorganisasjoner med
12 000 medlemmer fordelt på 300 grupper over hele landet. KFUK-KFUM-speiderne arbeider for å gi medlemmene et møte med kristen tro, og bidra til ansvarsbevissthet, selvstendighet, samfunnsmessig engasjement, mellomfolkelig forståelse og respekt for naturens verdi. www.kmspeider.no