Norges speiderforbund

Speiderne er beredt for TV-aksjonen NRK og Flyktninghjelpen: Stiller opp med bøsser, show og pengegave til TV-aksjonen

Pressemelding   •   okt 22, 2010 08:56 CEST

Søndag 24. oktober er det igjen TV-aksjonen NRK, og speidere over hele landet går søndagsturen med bøsse, noen gjør ekstra show i lokalmiljøet og noen blir også å se på NRKs aksjonssending. I tillegg gir Vær beredt-fondet 100 000 kroner til TV-aksjonen NRK.

Det er faktisk andre gang i år at speiderne i Norges speiderforbund går med bøsser for Flyktninghjelpen, årets mottaker av TV-aksjonen NRK. Norges speiderforbund har siden 2003 samarbeidet med Flyktninghjelpen, og hver vår samler speiderne inn penger til organisasjonen gjennom sin egen innsamlingsaksjon Speideraksjonen. Søndag er speiderne klare igjen.

- Å hjelpe andre er en naturlig del av speiderarbeidet, sier speidersjef Lars Atle Andersen. Søndag er også han bøssebærer for TV-aksjonen.

I tillegg til å stille som bøssebærere, har flere speidere planer om å gjøre litt ekstra for å gi TV-aksjonen oppmerksomhet. I Tønsberg får de som vil prøve Osebergspeidernes helt egne vikingskip gjøre det til inntekt for TV-aksjonen, og i Gressvik vil en liten lastebil lage lyd og show i gatene, og attpåtil tilby sukkerspinn!

Gir 100 000 kroner til TV-aksjonen

Norges speiderforbund gir 100 000 kroner til TV-aksjonen NRK og Flyktninghjelpen gjennom Vær Beredt-fondet. Vær Beredt-fondet er penger som speiderne har satt av for å kunne hjelpe mennesker i nød, og for på kort varsel kunne bistå i nødhjelpsarbeid.

- Gjennom TV-aksjonen og Flyktninghjelpens arbeid vet vi at pengene kommer frem til de som trenger det mest, og vi er glade for å kunne gi et økonomisk bidrag i tillegg til deltakelse i årets aksjon, sier Andersen.

For mer informasjon, kontakt:

Karen Johanne Strømstad

Generalsekretær, Norges speiderforbund

Telefon 952 36 561

Nina Therese Blix

Informasjonskonsulent, Norges speiderforbund

Telefon 930 38 090

Om Norges speiderforbund:

Norges speiderforbund er en medlemsorganisasjon med per i dag 20 000 aktive medlemmer. Norges speiderforbunds formål er å utvikle mennesker til selvstendighet og til å ta aktivt ansvar i samfunnet i samsvar med idealene fra speiderløftet og speiderloven. Speiderforbundet er en del av den internasjonale speiderbevegelsen med 35 millioner medlemmer over hele verden.

Kontaktperson(er):