Nyhetstips

Spekulering i CO2 kvoter

Pressemelding   •   des 09, 2009 15:20 CET

I 2005, ble European Union’s Emissions Trading System (ETS) opprettet og har så langt vært den eneste store aktøren på å prissette karbon. Dette har vært et begrenset marked for vanlige investorer, men nå som CMC Markets som eneste aktør i Norge har lansert CFD handel av CO2 kvoter, har dette bidratt til at den enkelte investor kan trade dette like enkelt som en aksje.
Nicolay Eger hos CMC Markets har merket et større fokus på handlingen av CO2 kvoter den siste månden før miljøkonferansen. Så det kan virke som at investorer har posisjonert seg i forkant av konferansen.

For folk flest kan det virke komplisert å handle CO2 kvoter, men gjennom CFDer er det like enkelt som å handle aksjer.

Fra en topp på 30 euro, kan det se ut som at vi ligger i et bunnivå nå på rundt 12 euro. Har man tro på at de kan komme til enighet i København, så vil dette være et sterkt incentive for en økning i CO2 prisen.

Markedet for CO2 kvoter har gått sidelengs på grunn av usikkerheten over utfallet av miljøkonferansen i København. Indikasjonene vi har fått i forkant tilsier at de ikke vil komme til en løsning med det første, men en enighet rundt den politiske agenda er fortsatt usikker.
Hvis du tror at det går mot en global avtale på reduksjon av CO2 utslipp, så vil dette mest sannsynlig medføre en økning i kvoteprisen og som investor kan det være lurt å kjøpe på disse nivåene.

CMC Markets er et av verdens ledende selskaper innen finansiell realtidshandel på internett. Selskapet ble etablert i Storbritannia og har i dag mer enn 20 kontor på fire kontinenter, med kunder i 100 land. CMC Markets forretningsidé er å gi private investorer samme forutsetninger som instisusjonelle aktører gjennom en global handelsplattform. I september 2008 åpnet CMC Markets kontor i Oslo.
Les mer på cmcmarkets.no