Oslo Medtech

SpinChip Diagnostics gjennomfører emisjon på 37 millioner

Pressemelding   •   jan 05, 2016 17:21 CET

SpinChip Diagnostics AS («SpinChip») har sikret seg 37 millioner kroner i finansiering. Investinor står for halvparten av beløpet, og resten kommer fra skandinaviske engleinvestorer, eksisterende aksjonærer og ansatte. SpinChip utvikler en pasientnær analyseplattform for rask analyse av blodprøver. Midlene skal brukes til å ta frem en prototype som skal testes på Akershus universitetssykehus, og SpinChip planlegger markedslansering av analyseplattformen ved årsskiftet 2018/2019.

Raskt, enkelt og pålitelig

SpinChip utvikler en ny pasientnær analyseplattform som analyserer blodprøver raskere og mer presist enn det legekontorer og sykehus i dag har mulighet til. Analysen utføres basert på en dråpe blod fra et fingerstikk og den helautomatiserte analyseprosessen tar få minutter. Produktet gjør det mulig å flytte flere analyser fra sentrale laboratorier til pasientnære situasjoner, slik at blodprøver kan analyseres på behandlingsstedet: legekontor, ved sykehussengen og på akuttmottak.

Tidskritisk behandling starter tidligere

– En rask diagnose gjør at tidskritisk behandling kan starte tidligere. Alternativet er ofte å vente timer eller dager på å få et svar fra et sentralisert laboratorium, sier Lars Halvor Langmoen som er administrerende direktør i SpinChip Diagnostics.

I første omgang satser selskapet på en analyse som gir raskere svar på om pasienten har et hjerteinfarkt, som er en tilstand med diffuse symptomer. Teknologiplattformen skal gradvis utvikles til å dekke rask diagnostikk innen en rekke områder, som for eksempel akutte betennelser, kreft, allergi og kroniske sykdommer som diabetes.

I følge professor Lars-Olof Hansson, som er ansett for å være en nestor innen laboratorieanalyser i Sverige, leverer dagens pasientnære analyser av hjerteinfarkt for dårlig kvalitet sammenlignet med sentraliserte laboratorier. Derfor er ikke bruken utbredt.

– Rask svartid er ekstremt viktig, og hvert minutt er kritisk med tanke på å begrense skaden. SpinChip vil være den første aktøren med et produkt som faktisk tilfredsstiller brukerens krav. For pasienten kan det være forskjellen på å bli hjerteinvalid eller å bli frisk igjen, sier Hansson, som har mer enn 40 års erfaring fra de største sykehusene i Sverige på CV-en.

Skal levere samme kvalitet som sentrale laboratorier

Svensken ble hentet inn som medisinsk rådgiver for selskapet, og han har blitt så betatt av teknologien at han investerer 1,3 millioner av sparepengene sine. – Dette apparatet er enestående og det mest spennende jeg har sett innen markedet for pasientnære analyser, sier Hansson.

Teknologiutviklingen startet i 2008 da oppfinner Stig Morten Borch jobbet i SINTEF, og SpinChip ble etablert i 2012 med SINTEF Venture III og Tronrud Engineering som eiere. SINTEF og Tronrud Engineering er også partnere i utviklingsprosjektet.

– Tester har vist at apparatet kan levere samme kvalitet som vanlige laboratorier. Mens dagens pasientnære løsninger har et begrenset repertoar av analyser og ofte dårlig pålitelighet, åpner vår analyseplattform for at et mangfold av avanserte analyser kan gjøres raskt, enkelt og pålitelig, sier Lars Halvor Langmoen, administrerende direktør i SpinChip Diagnostics.

Det totale markedet for pasientnære analyser har allerede passert 50 milliarder kroner, og en sterk vekst er forventet fremover. I tillegg ser Langmoen for seg at SpinChips produkt vil kunne spille en nøkkelrolle i å overføre avanserte analyser fra laboratorier til pasientnære situasjoner.

─ SpinChip Diagnostics har potensial til å bli et stort selskap, og det liker vi. Denne emisjonen er bare starten, og når selskapet lykkes vil det bli et internasjonalt flaggskip for norsk medtech-industri, sier Ann-Tove Kongsnes, investeringsdirektør i Investinor.

For mer informasjon:

Lars Halvor Langmoen (Administrerende direktør) + 47 900 66 749/ lhl@spinchip.no

Fakta om SpinChip Diagnostics

• Etablert i 2012 basert på teknologi utviklet ved SINTEF fra 2008.
  • Hovedeiere er SINTEF Venture III, Investinor og Tronrud Engineering.
  • Utvikler en ny pasientnær plattform som analyserer blodprøver raskere og mer presist enn det legekontorer og sykehus i dag har mulighet til. Produktet gjør det mulig å flytte flere analyser fra sentrale laboratorier til pasientnære situasjoner, slik at blodprøver kan analysere på behandlingsstedet: legekontor, ved sykehussengen og på akuttmottak.
  • Oppfinner og forskningsdirektør Stig Morten Borch har jobbet i bransjen i mer enn 30 år. Han ledet blant annet utviklingen av Nycomed/Axis-Shields analyseplattformer Nycocard og Afinion.
  • Utviklingen av plattformen skjer i samarbeid med Tronrud Engineering og SINTEF .
  • Selskapet har sikret betydelig offentlig støtte gjennom Forskningsrådets BIA-program, SkatteFunn og flere mindre prosjekt med Innovasjon Norge.
  • Er lokalisert i Oslo og har ti ansatte.

Oslo Medtech works to facilitate close cooperation between the cluster participants, generating cooperation between medical technical industry and health care, initiating innovation processes, and contributing to the development of products and services in medical technology.

Oslo Medtech also include some of Norway’s most important research institutes and universities, various industrial development agencies, companies specializing in QA and standardization issues, as well as players from the venture capital and finance sector. Norway, together with the rest of the world, faces major health challenges related to the handling of an increasing aging population, large population diseases and dramatic cost increases in health care.