The Arctic Challenge

Ståle Sandbech kommer til The Arctic Challenge

Pressemelding   •   mar 06, 2013 13:57 CET

Kjemper om sammenlagt seier i verdenscupen

Ståle Sandbech (19) fra Rykkinn har hatt en fantastisk sesong, og er i øyeblikket nummer to sammenlagt i verdensserien World Snowboard Tour. I går landet han i Oslo for å kjøre den perfekte halfpipen under The Arctic Challenge denne uken.

Ståle kjørte forrige uke både halfpipe og slopestyle i Burton US Open, men var uheldig i begge finalene. Han er klar over at han har små sjanser til å vinne sammenlagt, men kommer allikevel til Oslo og er glad for å kunne kjøre på hjemmebane:

-  Jeg hadde bare fem treningsrun i halfpipen i US Open, men det satt allikevel veldig godt i semifinalen. Med tre treningsdager i The Arctic Challenge blir det spennende å se om jeg klarer å få til enda mer. Det er veldig moro å få kjøre en så stor konkurranse foran et stort norsk publikum, det kribler litt ekstra i magen da, sier Ståle.

Peetu Piiroinen mot Ståle Sandbech

Finske Peetu Piiroinen (26) og Ståle Sandbech har fulgt hverandre tett gjennom hele sesongen – med nesten identiske resultater i halfpipe, slopestyle og big air. De to var de eneste som kvalifiserte til både slopestyle- og halfpipefinalen i US Open. Snowboardeksperter verden over omtaler dette som en stor bragd av begge to når trenden i sporten går mot mer spesialisering. Kanskje spesielt av Ståle som har fokusert mest på slopestyle de to siste sesongene

På grunn av mye reisevirksomhet, har Ståle hele tiden vært tydelig på at kun kommer til The Arctic Challenge dersom sammenlagtseieren er innen rekkevidde.

-  At han kommer til tross for at Peetu ligger over 200 poeng foran ham, viser hvilken stor snowboardsjel denne gutten har. Vi skal legge til rette for at The Arctic Challenge blir en storslagen markering av Ståles ferdigheter og enestående sesong. Folk kan glede seg til å se Norges beste allround snowboarder briljere uten press i Oslo Vinterpark lørdag 9. mars, sier daglig leder i The Arctic Challenge, Henning Andersen.

Generelt om eventet:

The Arctic Challenge er halfpipefinalen i World Snowboard Tour.

Både semifinaler og finale er lørdag 9. mars på Wyllersiden av Oslo Vinterpark. Første semifinale starter klokken 13.00 og finalen starter klokken 17.00. For adgang i arenaen, må mediene søke akkreditering ved å sende mail til hilde@thearcticchallenge.com. Ved tildelt akkreditering kan adgangskort hentes ved inngangen til arenaen.

Pressehenvendelser: kontakt Trude Alnæs fra Snowboardforbundet.
trude@snowboardforbundet.no, tlf 958 22 877