Nyhetstips

Standarder muliggjør handel, vekst og utvikling

Pressemelding   •   sep 15, 2010 17:24 CEST

Nærings- og handelsminister Trond Giske åpnet i dag generalforsamlingen til den internasjonale standardiseringsorganisasjonen ISO i Oslo. 127 land, ca. 97 % av verdens befolkning, er representert på årets generalforsamlingen, og det er ny rekord.
- Vi ser resultatene av den usynlige jobben som standardiseringsorganisasjoner gjør, rundt oss hver dag. Standarder sørger for at nøkkelen passer i låsen og at papiret passer i printeren. På en gitt dag kan hver og en av oss komme i kontakt med et stort antall. De gjør livene våre lettere og tryggere, og de muliggjør handel, vekst og utvikling, sa Giske under åpningen.
Standard Norge er det norske medlemmet i ISO og ønsker med arrangementet å synliggjøre verdien av standarder og standardisering i det norske samfunnet.
– Standarder utvikles i samarbeid med bedrifter, bransjeorganisasjoner, utdanningsinstitusjoner, forskningsmiljøer, myndigheter og forbrukere. Gjennom Standard Norge har alle mulighet til å påvirke og utvikle nye standarder. Dette synes vi det er viktig at flest mulig kjenner til, sier administrerende direktør i Standard Norge, Trine Tveter.
ISO
ISO er en ”non-governmental” organisasjon (NGO) og har siden etableringen i 1947 produsert 18 300 standarder. ISO samarbeider med en rekke internasjonale organisasjoner som for eksempel FN, ILO og WTO. ISO er en global arena med et stort antall medlemmer også fra den 3. verden.
For mer informasjon:
Adm. direktør Trine Tveter, Standard Norge, tlf. 416 92 007
Kommunikasjonssjef Marit Sæter, Standard Norge, tlf. 970 27 956
Bildetekst: Nærings- og handelsminister Trond Giske i samtale med administrerende direktør i Standard Norge, Trine Tveter og ISOs president Alan Morrison.
Telefon / Telephone +47 67 83 86 93
Mobil / Mobile +47 970 27 956