Standard Norge

Standarder muliggjør handel, vekst og utvikling

Pressemelding   •   sep 15, 2010 16:10 CEST

Nærings- og handelsminister Trond Giske åpnet i dag generalforsamlingen til den internasjonale standardiseringsorganisasjonen ISO i Oslo. 127 land, ca. 97 % av verdens befolkning, er representert på årets generalforsamlingen, og det er ny rekord.

- Vi ser resultatene av den usynlige jobben som standardiseringsorganisasjoner gjør, rundt oss hver dag. Standarder sørger for at nøkkelen passer i låsen og at papiret passer i printeren. På en gitt dag kan hver og en av oss komme i kontakt med et stort antall. De gjør livene våre lettere og tryggere, og de muliggjør handel, vekst og utvikling, sa Giske under åpningen.

Standard Norge er det norske medlemmet i ISO og ønsker med arrangementet å synliggjøre verdien av standarder og standardisering i det norske samfunnet.

– Standarder utvikles i samarbeid med bedrifter, bransjeorganisasjoner, utdanningsinstitusjoner, forskningsmiljøer, myndigheter og forbrukere. Gjennom Standard Norge har alle mulighet til å påvirke og utvikle nye standarder. Dette synes vi det er viktig at flest mulig kjenner til, sier administrerende direktør i Standard Norge, Trine Tveter.

ISO
ISO er en ”non-governmental” organisasjon (NGO) og har siden etableringen i 1947 produsert 18 300 standarder. ISO samarbeider med en rekke internasjonale organisasjoner som for eksempel FN, ILO og WTO. ISO er en global arena med et stort antall medlemmer også fra den 3. verden.

For mer informasjon:
Adm. direktør Trine Tveter, Standard Norge, tlf. 416 92 007
Kommunikasjonssjef Marit Sæter, Standard Norge, tlf. 970 27 956

_________________________________________________________________________________

Standard Norge har samarbeidsavtaler med strategiske partnere. Avtalene skal gjøre det lettere for våre partnere å koordinere og prioritere sine aktiviteter innenfor standardiseringen og ha en strategisk tilnærming til området. For Standard Norge er det verdifullt å få innsikt i større kunders behov og interesser når det gjelder standardisering.

Gjennom samarbeidsavtalene vil våre samarbeidspartnere bli orientert om nye og pågående standardiseringsprosjekter nasjonalt og internasjonalt. Det dreier seg om prosjekter spesielt knyttet til deres strategiske satsingsområder. Standard Norge og de aktørene vi har samarbeidsavtale med vil ha jevnlig kontakt gjennom kontaktmøter.

Medlemskap
Som en del av avtalen blir de vi har samarbeidsavtale med medlem i Standard Norge.

Det å bruke standarder er konfliktforebyggende og bidrar til å forenkle samhandlingen mellom uliker aktører.

Standard Norge har valgt å bruke samarbeidsavtaler for å knytte store toneangivende aktører både fra privat og offentlig sektor tettere til oss, og flere avtaler er under planlegging.