TUI Norge

Star Tour vinner prisen for Årets kundeservice 2015 innen reise

Pressemelding   •   jan 28, 2016 13:30 CET

- Vi er utrolig stolte av å få denne utmerkelsen, det er godt å vite at kundene setter så stor pris på den hjelpen vi gir. Våre kunders kjøpemønster er i stadig endring og vi har nylig utvidet våre åpningstider slik at vi er tilgjengelige for de som ønsker det nesten hele døgnet. Denne prisen gir oss ny giv til å yte enda mer for kundene våre i fremtiden, sier Catrine Vogsborg, Team Leader Customer Support i Star Tour.

Hard konkurranse

Star Tour vant prisen i konkurranse med blant annet Ving og Via. Mange av selskapene er opptatte av å flytte trafikk over på nett, og kan av og til glemme at noen har lyst til å snakke med dem. Star Tour evner å håndtere denne balansen og kundene til selskapet fremhever serviceinnstilling og kompetanse og gode epostsvar som kjennetegn ved vinneren.

- Epost-håndtering er ofte det som skiller de gode fra de dårlige, forteller Finn Olav Sveinall, seniorrådgiver i TNS Gallup. - De som lykkes evner å kommunisere personlig og å svare på kundenes spørsmål. De som ikke når opp, benytter ofte standardiserte svar eller svarer ikke på alt kunden spør om.

- Et interessant utviklingstrekk som vi merker også i år, er det faktum at stadig færre benytter telefon når de kontakter kundesenteret. Andelen som tar kontakt på telefon sank fra 72 prosent (2011) til 60 prosent (2015). Av de som sjekker bedriftens hjemmesider (52 prosent av de spurte) ender halvparten opp med ikke å ringe. Vi tenker at på hjemmesidene har virksomhetene et stort, urealisert potensial til å styre kunder mot ønsket kanal.

TNS Gallups store kundesentermåling KSindeks

Årets kundeservice er kåringen av Norges beste virksomhet på kundeservice. Prisen er basert på TNS Gallups store kundesentermåling KSindeks med over 20.000 spurte og deles ut under fagkonferansen Kundeservicedagene. KSindeks, som er et samarbeidsprosjekt med Loxy Soft, har 100.000 respondenter i sin erfaringsbase, og er Norges største og mest representative studie innen kundeservice. Derfor følges utdelingen også tett av ledere på tvers av ulike bransjer.

Kundeservicedagene, som arrangere av Tekna, er et årlig arrangement som samler flere hundre deltagere, alt fra kundesenterfagfolk, via utviklere av tekniske løsninger til bedriftsledere.

TUI Nordic/Star Tour-gruppen er med en markedsandel på 20 prosent den største aktøren på det nordiske reisemarkedet. Selskapet ble grunnlagt i 1961 og tilbyr ferier med charterfly, rutefly og cruise. Noen av de mest populære reisemålene er Kanariøyene, Thailand og Tyrkia. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic. Konsernet har siden 2000 inngått i den verdensledende reisekonsernet TUI Group som i dag omfatter over 220 varemerker i 180 land, åtte flyselskap med mer enn 140 fly og 4800 reisebyråer i 16 land. Totalt har TUI Group mer enn 30 millioner kunder hvert år og over 55 000 ansatte i 31 land.