Personskadeforbundet LTN

Starthjelp i nav-systemet

Pressemelding   •   aug 21, 2013 12:46 CEST

Som generalsekretær for Personskadeforbundet LTN har Ingeborg Dahl-Hilstad hatt mye med NAV-saker å gjøre, og hun kjenner godt problemene som kan oppstå. Så hvilke problemer og hvilke feil opplever de skadelidende som kommer til NAV?

- Først og fremst blir de kastet inn i et system de ikke forstår, forklarer Dahl-Hilstad. - De har ikke forholdt seg til NAV før, det har ikke angått dem. De fleste opplever at det er stort og uoversiktelig, og at det er vanskelig å orientere seg.

Det kan være frustrerende i seg selv, men hvordan får dette betydning på saksbehandlingen?

- De fleste får en saksbehandler som må kunne litt om alt, men som ikke har nok tid og kapasitet til å sette seg inn i situasjonen til den enkelte. Derfor vil mange få mangelfull informasjon, og flere vet ikke hvilke rettigheter man har. Dette må man stort sett finne ut selv.

Erfaring er løsningen

Å måtte finne ut av hvordan NAV fungerer er ikke gjort i en håndvending. Hvor ligger det største problemet?

- De fleste nordmenn vet ikke så mye om NAV før de må forholde seg til dem. Det er forståelig, det er en stor organisasjon, understreker generalsekretæren. – Derfor blir det veldig mye å sette seg inn i når man at på til er skadet. Mange vet ikke engang hvilke rettigheter de har.

Heldigvis har Personskadeforbundet gode ressurser i så måte.

- Vi har mye erfaring med saker som angår NAV og skadelidte, forklarer Dahl-Hilstad. – Vi kan informere folk om hvilke rettigheter de har og hvordan de skal forholde seg til NAV. Det er en god begynnelse.

Men hva gjør men når det kommer uforutsette problemer? For de dukker jo opp?

- Ja, i høyeste grad. Og nettopp derfor er det bra om man ikke står alene. Vi har såkalte likemenn, mennesker som har vært i liknende situasjoner og ønsker å hjelpe andre.

Quiz-opplysning

Hovedproblemet er manglene kunnskaper om og i nav, kan man si. Er dette noe av hensikten med facebook-quizen?

- Ja, vi vil jo at folk skal kunne mer. Og vi har erfaringer og kunnskaper om ting som folk vil bli overrasket over. Gjennom quizen kan vi informere folk, avslutter Ingeborg Dahl-Hilstad.

Om Personskadeforbundet LTN

Personskadeforbundet LTN er en organisasjon for alle som har fått livet endret på grunn av skade. Å bli skadet setter deg i en situasjon ingen kan forberede seg på. Plutselig er ord som rehabilitering, nav og erstatning er en del av dagligtalen, og man skal forholde seg til mye nytt både som enkeltmenneske men også som pårørende. Våre medlemmer har vært der før, og vi vet hvordan systemet virker.