Circle K Norge AS

Statoil Fuel & Retail tester oppgradert toalettkonsept i Norge

Pressemelding   •   mar 27, 2012 13:40 CEST

70 prosent av statoilstasjonenes kunder mener toalettforholdene på stasjonene er viktige eller svært viktige for dem. Derfor tester vi nå et helt nytt konsept på fire av våre stasjoner. Hensikten er å heve standarden på norske stasjonstoaletter betraktelig.

Fordi vesentlig høyere toalettstandard forutsetter dedikert bemanning, innfører vi en betalingsløsning på de fire testtoalettene. På alle andre statoilstasjoner vil toalettbesøk fortsatt være gratis.

- Gratis toalett på bensinstasjoner er innarbeidet i Norge, men det innebærer alltid en betydelig kvalitetsutfordring. Fordi bensinstasjoner drives med liten bemanning, er det vanskelig for alle stasjoner å bruke nok tid på å holde toalettene rene og velstelte til enhver tid, forteller prosjektleder i Statoil Fuel & Retail, Tiril Zelow Bliksmark.

Statoilstasjonenes nye toalettkonsept innebærer både at vi oppgraderer toalettene vesentlig kapasitetsmessig og innfører en dedikert person på stasjonen som har ansvaret for å sørge for at toalettet er rent og i orden til enhver tid.

Den første teststasjonen på Skøyen i Oslo har et toalettdesign ulikt alle andre bensinstasjoner i Norge. Kapasiteten er utvidet fra ett toalett til syv toaletter fordelt på et dame-, herre- og handikap/familietoalett. Familietoalettet har handikaptoalett, stellebord og et lite toalett for barn som allerede har rukket å bli populært hos våre aller minste kunder. Toalettene er spesielt tilrettelagt for rullestolbrukere.

I løpet av de neste ukene vil tilsvarende konsept bli bygget på våre stasjoner på Lier E18, Storebaug (Moss) og Furuset (Oslo).

Prisen for å bruke toalettene er ti kroner, dersom man handler på stasjonen refunderes fem kroner. Barn går gratis i følge med voksne.

- Vi tror kundene vil oppleve en stor forskjell mellom nye og tradisjonelle toaletter, som er verdt å betale for. Spesielt for kvinner er toalettforhold helt avgjørende for valg av stoppested, påpeker Bliksmark.

Alle toalettene i det nye konseptet er bygget med miljøriktige materialer og er utsmykket med bilder som i all hovedsak har lokal forankring. På Skøyen er toalettene pyntet fra gulv til tak med kjente landemerker som Holmenkollen og Vigelandsparken.

De neste ukene vil gi oss verdifull innsikt som gjør at vi ytterligere kan skreddersy konseptet, og til slutt vil kundenes tilbakemeldinger avgjøre om dette blir fremtidens toalettkonsept på norske bensinstasjoner

- Vi tror kundene vil ønske en toalettstandard som den vi nå presenterer, og at konkurrentene kommer til å følge etter oss når de ser hvilke kundeopplevelse vi tilbyr. Dette er fremtidens kundetoalett, avslutter prosjektleder Tiril Zelow Bliksmark.