Norges Kampsportforbund

Status landslag i karate kumite (kamp)

Pressemelding   •   aug 13, 2013 11:51 CEST

Den 30. juni gikk søknadsfristen for å komme på landslaget i karate kumite (kamp) ut . Alle som trener og konkurrerer i WKF Karate kamp, uansett stilart, og som har ambisjoner om å komme på kadett-/junior- eller seniorlaget kunne søke om opptak i samarbeid med sin klubb

Det er Dr. Wayne Otto som er trener for landslaget. Wayne Otto er med blant annet ni VM-gull den mest suksessrike karateutøver i verden. Han har tidligere vært landslagstrener for England, og er hedret av dronningen i Storbritannia for sin innsats innen karate. Som landslagstrener for England har
han hentet hjem 30 medaljer i EM og VM.

Etter sommerferien starter karatelandslaget opp med et landslag med 10 senior, 3 juniorer, og 3 kadetter fra 10 forskjellige klubber.

I tillegg er det et rekrutteringslag som nå består av 4 seniorer, 7 juniorer og 8 kadetter fra 9 forskjellige klubber.  Av disse er det tre nye utøvere som har søkt om plass. I tillegg er det 3 utøvere som er invitert til testing på neste samling. Totalt vil det være 38 utøvere på den første samlingen til landslaget etter sommerferien.  Landslagssamlingen og nordisk samling arrangeres på Norges Idrettshøgskole, mens rekrutteringssamlingen er i lokalene til Skedsmo karateklubb. Samlingen starter
fredag den 23. august.

Høsten store mål for landslaget er junior VM som arrangeres i Spania i begynnelsen av november. Når det gjelde uttak til Jr. VM er det kun utøvere som er på landslaget som vil bli vurdert.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.