Gudbrandsdal Energi

Status strømmarkedet mandag 29.04.2013

Pressemelding   •   apr 29, 2013 10:57 CEST

Våren lar vente på seg, og det synes også på strømprisene. Spotprisen holder seg høy for årstiden.

Spotpris (systemprisen) for mandag 29.04.2013 ble på 29,6 øre/kWh eksklusive mva.

Som prisene i kartet viser betaler en Oslo kunde 30,4 øre/kWh eksklusive mva, mens en Tromsø kunde betaler 29,3 øre/kWh.

transDet settes en spotpris for hver dag. Spotprisen for tirsdag blir ikke kjent før ca kl.12:30 mandag. Det er spotprisen som er kraftlevetransrandørenes fysiske innkjøpspris og det er den prisen kraftprodusentene får når de produserer kraft.transtranstranstranstrans

transKunder som ligger på spotprisavtaler hos Gudbrandsdal Energi avregnes etter Konkurransetilsynets krav om månedlig gjennomsnittlig pris som grunnlag. Et lite påslag på de spotprisene du ser i kartet og du har pris ut til kunde eksklusive mva.trans Mva er på 25%.transtranstranstranstranstranstranstranstrans

transVi har i øyeblikket en magasinfylling på 23,9 % fylling for Skandinavia og en hydrologisk balanse på 26 TWh under normalen.transtranstranstranstranstranstrans

Det er spådd 1,5 TWh mer nedbør enn normalt neste 10 døgn i følge EC operasjonell. Det er meldt kaldere enn normalt den første uka, varmere etter hvert. Det er spådd høytrykksoppbygging i slutten på perioden. Dette vil gi etter hvert mindre nedbør og noe høyere temperaturer.

Kjernekraftproduksjonen i Skandinavia er god. Den går på 88 % av full produksjon. Ringhals 1 og Oskarshamn 1 ligger ute. I tillegg er det noen reaktorer som går på litt redusert effekt.

Det er planlagt at ytterligere 5 kjernekraftreaktorer i Skandinavia tas ut av produksjon i mai for årlig vedlikeholdsperiode. En vedlikeholdsperiode kan ta en mnd. tid.

Marginalkostnaden for kull er lav om dagen så det gir kullkraftprodusentene insitament til å produsere.

Kundene må forberede seg på høyere strømpriser til sommeren i forhold til normalen grunnet den dårlige hydrologiske balansen. Men mye kan endre seg innen den tid, men slik er bildet pr. dato.

(Systemprisen er fellesprisen som settes for Skandinavia eksklusive Baltikum. Dernest blir det korrigert for kapasitetsbegrensninger områdene i mellom og spotpris pr. prisområde blir beregnet. Når områdeprisene beregnes er landene i Baltikum med i beregningen).

Prisene i kartet er oppgitt i kr/MWh. Flytt komma en plass til venstre og en får resultatet i øre/kWh.

Om Gudbrandsdal Energi

Gudbrandsdal Energi er en landsdekkende kraftleverandør som historisk sett har vært blant de aller billigste på pris. Det skal vi fortsette med. Fra å være en liten strømleverandør i det norske strømmarkedet har selskapet i løpet av de siste 8 år hatt en betydelig økning i antall nye kunder. Selskapet er nå blant de 10 største strømselskapene i Norge med sine ca 85 000 strømkunder.