Steen & Strøm

Steen & Strøm åpner et av Skandinavias største kjøpesentre

Pressemelding   •   okt 26, 2012 14:59 CEST

Emporia kjøpesenter i Malmø åpnet torsdag 25. oktober. Med et totalareal på 93 000 kvadratmeter er kjøpesenteret et av Skandinavias største. Steen & Strøm står bak prosjektet som har en totalramme på 2,5 milliarder svenske kroner.

- Besøkende ble møtt av en entré med 800 fargede vindusflater, alle laget i sin unike, buede form og møysommelig montert rundt inngangen. Inne i senteret tilbys en rekke internasjonale konsepter som aldri tidligere har vært i Skandinavia. På Emporias tak finner du en park på 26 700 kvadratmeter, tilsvarende fire fotballbaner. Parken skal fungere som en oase med mulighet for rekreasjon og spiseplasser. Emporia er rett og slett helt unikt i Skandinavia, sier Jan Ove Holmen, konsernsjef i Steen & Strøm.

Kjøpesenteret er tegnet av Gert Wingårdh, en av Sveriges mest internasjonalt anerkjente arkitekter.

Den attraktive Øresundsregionen

Emporia er lokalisert i Malmø, midt i den ekspanderende Øresundsregionen, og ligger kun 10 minutters togtur fra Kastrup utenfor København.

- Toget tar deg rett til kjøpesenteret, og er lett tilgjengelig for nordmenn på København-tur som ønsker å benytte muligheten til å oppleve shopping i verdensklasse på Emporia, sier Holmen.

300 000 mennesker befinner seg i primærområdet i Malmø, men Emporia regner med besøkende fra hele Øresundsregionen, som har nærmere 3,5 millioner innbyggere.

- Emporia er et ledd i god stedsutvikling i Malmø hvor man besørger et godt samspill med hoteller, boliger, kommunale servicefunksjoner, kontorer og kulturelle arenaer. Emporia er et fremtidsrettet kjøpesenter og fremstår som en drivkraft for området og en levende møteplass for mennesker i hele regionen, sier Holmen.

Nye konsepter

Flere store, internasjonale konsepter har valgt Emporia som inngangsport til det skandinaviske markedet. Ett eksempel er Hamleys, en av verdens mest kjente og tradisjonsrike lekebutikkjeder. Andre konsepter er Hollister, Club Monaco, Warehouse og Hunkemöller og flere spennende konsepter er på vei.

-  I tillegg kommer flere nyskapende butikker. Illums Bolighus kommer til å ha en unik butikk på 2000 kvadratmeter, sier Holmen.

Prosjektet har en totalramme på 2,5 milliarder svenske  kroner. Emporia er et ledd i en offensiv investeringsstrategi fra Steen & Strøm, hvor selskapet har kommunisert at det årlig skal investeres  1,5 – 3,0 milliarder kroner i Skandinavia.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt: CEO Jan Ove Holmen, Steen & Strøm, jan.ove.holmen@steenstrom.com. T: 23 21 35 00. M: 93 24 30 07.

Steen & Strøm AS er Skandinavias ledende kjøpesenterselskap med driftsansvar for 43 sentre. Steen & Strøm er en del av Klépierre-konsernet, et av Europas ledende kjøpesenterselskap, som drifter 400 kjøpesentre i 13 land.