Norges Kampsportforbund

Sterk sjetteplass i Taekwondo-VM

Pressemelding   •   okt 10, 2010 18:11 CEST

Jan Åge Østby som bor i Ålesunder, men som konkurrer for Solør Taekwondo klubb sikret seg en sterk sjetteplass i Taekwondo-VM for mønster som ble avholdt i Tashekent i Usbekistan i helgen. Det deltok 450 utøvere fra 59 nasjoner i mesterskapet. I mønster konkurrerer utøverne mot hverandre ved å vise et innøvd program med taekwondo-teknikker.

Det internasjonale nivået er ekstremt høyt, slik at en sjetteplass er en sterk prestasjon.  Mønsterkonkurranse har blitt kjempepopulært for her kan man drive med kampsport på et høyt nivå og ingen blir skadet for dette er en oppvisningsidrett, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund.

Fra tidligere har Jan Åge Østby EM-bronse og 2 femteplasser i VM. Dette ga en inspirasjon til å satse for fullt på neste års VM som arrangeres i Russland.

Andre norske prestasjoner
Nina Bansal fra Mudo Torshov kom på 16 plass i klassen kvinner senior I. Joachim Wien fra Hwarang Drammen kom på en 16 plass i klassen herrer junior.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu og wushu er de fremste konkurranseidrettene.