Norges Kampsportforbund

Sterk norsk taekwondo innsats i Kroatia i helgen.

Pressemelding   •   nov 07, 2011 06:48 CET

Eirin Berg Jakobsen fra Mudo Team Furuset & Tveita vant gull i det åpne kroatiske mesterskapet som ble arrangert i Zagreb i helgen hvor det deltok 1150 utøvere fra 43 nasjoner. Eirin Berg Jakobsen vant gull i klassen kvinner junior – 42 kilo etter at hun vant finalen 14-8 over Simge Bagtas fra Tyskland. Den tøffe jenta fra Furuset vant den første kampen mot Talan Merve fra Tyskland 16-10. Semifinalen vant hun 11-1 mot Katie Bradley fra Storbritannia.

John Asp fra Mudo Team Furuset & Tveita vant sølv i klassen herrer junior – 63 kilo etter han tapte finalen 12-8 mot Andrun Razic Deni fra Kroatia. John Asp imponerte i de innledende kampene. Han vant den første kampen 7-5 mot Simunkovic fra Kroatia. Han vant den neste kampen mot Mouratidis Dionisios fra Hellas 15-5. Kvartfinalen mot Hannart Benoit fra Sentral Afrika vant han 9-8 og semifinalen mot Thomamovas Georgiadis fra Hellas vant han 5-4.

Jelena Prodamovic fra Mudo Team Furuset & Tveita som vant bronse i junior EM på Kypros i oktober vant bronse i klassen kvinner junior – 44 kilo etter at hun tapte semifinalen 10-5 mot Buzov Katarina fra Kroatia. Jelena vant den første kampen mot Beth Worthington fra Storbritannia 16-7 og hun vant den neste kampen mot Koppe Katrin fra Tyskland 11-1.

Andre resultat
Frida Thorsø fra Mudo Team Furuset & Tveita som vant bronse i junior EM på Kypros kom til kvartfinalen som hun tapte 7-5 mot Gavriilidou Evdoxia fra Hellas i klassen kvinner junior – 59 kilo.

Tina Skaar fra Øvre Romerike Budo Senter vant den første kampen mot Casandra Ikonen fra Sverige 10-5 i klassen kvinner senior -73 kilo, men tapte den neste 12-8 mot Nusa Rajher fra Slovenia. Milica Mandic fra Serbia vant klassen. Nusa Rajher fra Slovenia tok andre plassen, mens Lie Kylborn fra Sverige og Rados Mia fra Kroatia vant bronse.

Israel ble for sterkt for Salsabil og Nikolina i Kroatia
Salsabil Saaliti fra Mudo Team Furuset & Tveita vant den første kampen 5-1 over Lara Amersek fra Slovenia, men tapte den neste kampen 10-3 mot Bat El Gatterer fra Israel i klassen kvinner senior -57 kg. Nikolina Kursar fra Viking TIF i Bergen vant den første kampen 11-2 mot Kovac Martina fra Bosnia-Hercegovina og hun vant den neste kampen mot Agata Jackiewich fra Polen på sudden death, men tapte den neste mot Bat El Gatterer fra Israel 6-4. Anna Lena Frømming fra Tyskland vant klassen. Podolian Iuliia fra Ukraina kom på andre plass, mens Bat El Gatterer fra Israel og Filipovic Tamara fra Kroatia vant bronse.

Imponerende innsats
Mudo Team Furuset & Tveita imponerte stort i Kroatia og om 2 uker er det norgesmesterskap i taekwondo på Kongsberg. Mudo Team Furuset & Tveita er de to siste årene blitt kåret til Norges beste klubb i kamp.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det niende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.