Steen & Strøm

Sterk vekst i salget av gavekort

Pressemelding   •   des 20, 2009 22:40 CET

Gavekort er blitt den nye presangfavoritten under juletreet. På fem år er salget av gavekort doblet, ifølge tall fra kjøpesenterselskapet Steen & Strøm. Halvparten av alle gavekort selges i løpet av julemåneden desember. - Gavekort er i ferd med å bli mer og mer akseptert som gave under juletreet. Tidligere ville mor alltid ha ordentlige gaver på julekvelden. Dette har fullstendig endret seg. Gavekort er den perfekte gaven for den som har alt. Hvorfor kjøpe gaver til fullpris, når salget starter allerede i romjulen, sier markedsdirektør i Steen & Strøm, Karl Fredrik Lund. Halvparten av alle gavekort selges i desember. I snitt har gavekortene som utstedes en verdi på 500 kroner. Totalt selger Steen & Strøms 30 kjøpesentre i Norge 250 000 gavekort i år, et beløp som tilsvarer 125 millioner kroner. - Våre undersøkelser på kjøpesentrene viser at gavekort topper årets ønskeliste for menn. I år vil mange få oppfylt ønsket sitt, sier Lund. En medvirkende årsak til økningen i gavekortsalget, er at det har blitt enklere å handle dem. Internett har blitt en viktig salgskanal. I tillegg er Steen & Strøm nå i ferd med å sette opp egne gavekortautomater på kjøpesentrene.  Foreløpig er det installert gavekortautomater på 10 kjøpesenter i Norge. Har du spørsmål om gavekort, eller om andre kjøpesenterrelaterte temaer, vennligst kontakt markedsdirektør i Steen & Strøm, Karl Fredrik Lund, på telefon 951 79 210. Steen & Strøm ASA, Skandinavias ledende kjøpesenter-selskap, drifter 55 kjøpesentre i Skandinavia med en samlet omsetning på 40 milliarder kroner. Se www.steenstrom.com for nærmere informasjon.