TV 2

Stjernelag spiller bloggere i ny humorserie

Pressemelding   •   aug 13, 2015 14:33 CEST

Jakob Oftebro, Morten Ramm, Laila Goody, Mariann Hole, Iben Akerlie og Mattis Herman Nyquist er alle aktuelle i Hæsjtægg, en ny humorserie på TV 2.

Den 15. september har humordramaserien Hæsjtægg premiere på TV 2.

- Hæsjtægg er ren humor og satire, og i serien følger vi på liksomdokumentarisk vis seks forskjellige bloggere som alle har til felles at livet sirkulerer rundt bloggen deres. Samboere, barn, foreldre og selvrespekt havner alle i bloggenes skygge, og ikke minst får seeren et innblikk i at det som publiseres på sosiale medier er ganske langt fra virkeligheten, forteller dramasjef i TV 2, Christopher Haug.

Jakob Oftebro, Morten Ramm, Laila Goody, Mariann Hole, Iben Akerlie og Mattis Herman Nyquist spiller alle i serien.

Jakob Oftebro, kjent fra blant annet «Kon-Tiki», «Broen» og «1864» spiller Bård - en fyr som har sagt opp jobben og flyttet ut i naturen, og som nå ønsker å blogge om opplevelsen.

- Det var utrolig morsomt å jobbe med dette .Jeg kjenner jo ikke bloggverdenen i det hele tatt, så det var fascinerende å få et innblikk i den. De som blogger har en veldig spesiell arbeidsplass, smiler Jakob.

- Jeg likte å jobbe med serien fordi den er morsom, men samtidig har den en litt mørk undertone. Bård prøver å nå ut til folk, men samtidig har han sider ved seg selv han ønsker å skjule, forteller han.

Morten Ramm, kjent fra en rekke humorsatsinger på TV 2, spiller Hans Åke - en tidligere telefonselger som nå blogger om motivasjon.

- Hans Åke prøver å hjelpe andre, men egentlig er det han som trenger hjelp. Han er taperen som skal redde andres liv, forteller Morten.

I serien drar Hans-Åke rundt og holder foredrag, både til jobbsøkende hos NAV og hos fotball-lag.

- Vi freestylet veldig mye under «foredragene» og jeg har vel funnet ut at jeg har et talent som movitasjonsforedragsholder, sier han.

- Endelig fikk jeg sluppet ut bloggeren i meg, ler Mariann Hole.

Hun jobber ved Nationaltheateret, men er kanskje mest kjent for sin rolle i «Halvbroren».

Hole spiller Tina Yvonne - en ambisiøs livstilsblogger fra Sarpsborg som har et mål i livet; å komme på Vixen Blogawards.

- Når jeg er Tina Yvonne kan jeg spille på alle strenger. Jeg kan gjøre ekstreme ting, jeg går i de trangeste klærne og «poser» de verste positurene. Det er kjempegøy, noe av det morsomste jeg har gjort, sier hun.

Mattis Herman Nyquist er til daglig skuespiller ved Nationaltheateret. I Hæsjtægg spiller han Robert - en moralistisk pappablogger som er i pappaperm med datteren Vilhild. Han blogger om det å være far og hvordan være en god forelder.

- Jeg har ikke barn selv, men jeg har mange småbarnsforeldre rundt meg som har gitt meg en del gratis research. Det er en gave å spille mot et barn på seks måneder, som på beste vis dikterer scenene. Vi improviserte mye i prosessen, og det var nødvendig for formen å jobbe på en så kreativ måte, sier han.

Laila Goody fikk I 2013 Amanda for beste kvinnelige skuespiller for “Som du ser meg”, og jobber nå på Nationaltheateret. Hun spiller Mai - en frenetisk husmor med en matblogg som er på vei nedover.

- Dette er min favorittsjanger! Det er en humorserie med satire, og som også rommer litt samfunnskritikk. Det er komedie med snert i, og det elsker jeg å jobbe med, sier Goody.

Iben Akerlie, kjent fra filmer som «Dryads» og «Victoria» spiller Thale - en 17 år gammel blogger som tjener fett av å lage tutorialsvideoer om masse rare tips om ingenting. Foreldrene tror hun har en dyrevernsblogg.

- Vi hadde det utrolig gøy under innspilling, for å si som karakteren min ville sagt: Det var lol. Alle kostymene, rommet til Thale og de Miley Cyrus-aktige antrekkene hun bruker hjalp meg veldig til å finne min indre 17åring. Det handlet om å finne en holdning. Jeg fikk beskjed om å være veldig giddalaus og slapp, så karakteren min ligger mye på sengen, ler hun og fortsetter:

- Jeg måtte tenke at alt er lov og hadde ingen hemninger. Thale gjør alt som faller henne inn uten å tenke over det, så det var en omstilling, sier hun.

TV 2 er Norges største kommersielle tv-kanal og en av landets sterkeste merkevarer. TV 2 er en del av mediehuset TV 2, og virksomheten omfatter både tv, internett, mobil samt nye interaktive plattformer. Mediehuset TV 2 står bak en rekke etablerte merkevarer som TV 2, TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Zebra, TV 2 Bliss, TV 2 Sportskanalen, TV 2 Humor, TV 2 Sumo, TV2.no, TV 2 Mobil og TV 2 Skole. TV 2 er et selskap i vekst, og det drives betydelig forretningsutvikling knyttet til morgendagens medier.