Norsk Sykepleierforbund

- Stoltenberg bør vise sin vaksineiver

Pressemelding   •   jan 05, 2010 17:13 CET

Norsk Sykepleierforbund støtter Leger Uten Grensers oppfordring om å gi bort det norske overskuddet av vaksinen mot svineinfluensa til land som trenger det. Forbundsleder Lisbeth Normann oppfordrer Jens Stoltenberg til å vise sitt vaksineengasjement.

Folkehelseinstituttet i Norge har kjøpt inn 9,4 millioner vaksinedoser mot dagens influensa A (H1N1). Når det nå viser seg at enkelte ikke ønsker å ta vaksinen og at de som tar den bare trenger én dose, vil Norge ha 4-5 millioner doser til overs.

- Stoltenberg har lenge engasjert seg i vaksinering av barn og unge i fattige, blant annet gjennom Det internasjonale vaksinefondet GAVI. Nå kan han, helt gratis, gjøre en innsats for eksempel overfor HIV-positive og helsepersonell i utviklingsland som absolutt bør beskyttes mot svineinfluensaen, mener Normann.

Hun er sterkt kritisk til at Norge overhodet vurderer å tjene penger på overskuddslageret av vaksine.

- Nord-Amerika og Europa har kjøpt opp mesteparten av influensavaksinene. I verdenssammenheng er vaksine en knapp ressurs, og mange land har ikke råd til å kjøpe inn vaksine. Dette er land som allerede er sårbare med tanke på for få helsearbeidere. Norge bør i en slik situasjon vise raushet og ikke tenke profitt, mener Normann.

- Utenriksminister Jonas Gahr Støre har tidligere uttalt at vi kan sende 10 prosent av overskuddet til Verdens helseorganisasjon. Hva skal vi gjøre med resten, spør Normann.

- Jeg forventer at Stoltenberg ikke gjør Norge til grossister på noe vi har for mye av og som kan redde millioner av liv.