Norsk Folkemuseum

Stor familiedag på Bygdø Kongsgård

Pressemelding   •   sep 15, 2014 12:00 CEST

Bygdø Kongsgård og TINE ønsker velkommen til en dag med åpent fjøs, økologisk mat, potetplukking, hopping i høyet, pinnebrødsteiking og ponniridning. Gratis frokost mellom klokken 11.00 og 12.30.

Hvor: Bygdø Kongsgård
Når: Søndag 21.09.2014, klokken 11.00 - 16.00
Pris: 50,- for voksen og 25,- for barn

Barneaktiviteter for familien
Bli med inn til Bygdø Kongsgård der du kan gi gress til både høns og griser, klappe kaninene og hilse på sauene. Kommer du tidlig får du servert økologisk frokost av TINE - som start på Økouka. Og etterpå kan man hoppe i høyet eller plukke poteter, mens Skedsmo Janitsjar står for musikken.

Kuutstilling og hestekjøring med historisk utstyr
Foreningen til Kjørehestens Fremme stiller ut historiske kjøretøy. På fjøsjordet blir det utstilling av de seks verneverdige norske storferasene. En unik mulighet til å se de opprinnelige rasene side om side med NRF-kua (Norsk Rødt Fe) som er den mest vanlige i Norge. Det blir tradisjonell dømming av kuene med premiering klokken 14 - i regi av Norsk Bufe.

60 kuer melkes klokken 15.00
På Bygdø Kongsgård er det 60 kuer som skal melkes to ganger om dagen. Disse leverer økologisk melk til TINE som igjen selger den i butikken. Bli med inn i fjøset og se hvordan dette går til!

Ta turen til Bygdø Kongsgård og opplev et flott, fredet og landlig området med masse dyr. Det er gøy på landet! Og ekstra gøy på Bygdø Kongsgård søndag 21. september.

Deltakere: TINE, Biologisk-dynamisk Forening, Oikos, Norsk Bufe, Foreningen til Kjørehestens Fremme, 4H, Fylkesmannen, La Humla Suse, Genressurssenteret

Salgsboder: Anne Karins Fristelser, Ask Gård Foredling, Dyre Gård – Eplegården i Rygge, Helnora Honning, Mineral Expressen, Bakken Øvre, Stange Gårdsmat, Hande Gard, Omang Søndre, Bines etisk pels, Isrosa og Epleslang.

For mer informasjon, kontakt:
Mari Bjørnsrud-Gabrielsen
Formidlingsansvarlig