TapBookAuthor

Stor interesse for norsk leseapp

Pressemelding   •   feb 10, 2017 09:12 CET

Våren 2017 gjennomfører TapBookAuthor pilotering av den nyutviklede lesetjenesten Lesemeister. Etter at Asker og Bærum Budstikke skrev om pilottesting av Lesemeister på Eiksmarka skole (https://www.budstikka.no/eiksmarka-skole/nettbrett/app/tester-om-e-boker-oker-barnas-leselyst/s/5-55-433374), har vi fått overveldende respons. Selskapet ruller nå Lesemeister ut til ytterligere 20 skoler rundt omkring i landet, som alle har tatt kontakt og bedt om å få være med på pilottesting.

- Vi var veldig fornøyde med å ha tre pilotskoler på plass, men så spredde ryktet seg i sosiale medier og nå har vi over 3000 elever og lærere som vil teste appen, sier lesegründer Bjørn Terje Bakken.

Lesemeister er utviklet i samarbeid med Samlaget og Innovasjon Norge, og har som målsetning å gjøre lesetrening i skolen både sosial og morsom. Det finnes ingen lignende norske eller nordiske lesetjenester for bruk i skolen. I Lesemeister kan elevene utfordre venner til å lese favorittbøker og konkurrere om å samle lesepoeng med andre lesare, klasser og skoler. Læreren får en automatisk generert leselogg for læreren. Målet er å skape flere, bedre og mer aktive unge lesere.

- Litteraturen må vere der barna og ungdommane er, og då er det heilt naturleg å utvikle ein sosial leseteneste som Lesemeister. Vi ser at barn og unge sosialiserer mykje digitalt, så kvifor ikkje også gjere boklesinga både sosial og digital? Det er eit spennande prosjekt som eg har tru på vil lykkast, seier seniorredaktør og prosjektleiar i Samlaget, Ragnfrid Trohaug.

I pilotfasen har Lesemeister om lag 80 titler, hvor halvparten er levert av Samlaget og halvparten er levert av Aschehoug. Lesemeister vil lanseres som betalt tjeneste til skolestart høsten 2017.

Selskapet bak TapBookAuthor.com, ePekebok AS, leverer en plattform for å lage, distribuere og konsumere interaktivt digitalt innhold i ulike kanaler og formater. Selskapets løsninger har blant annet vært brukt til å produsere hundrevis av interaktive barnebøker som apps for iPad og Android, og det fikk et første internasjonalt gjennombrudd da Samsung valgte å ta løsningen til syv land i Sørøst-Asia. Våren 2017 piloteres deres løsning for sosial lesing gjennom prosjektet Lesemeister i samarbeid med norske forlag.