Red Bull Norge AS

STOR SUKSESS MED HISTORIENS FØRSTE SPARKSTØTTING SUPERCROSS I GREFSENKOLLEN

Pressemelding   •   jan 30, 2010 10:24 CET

En god blanding av ekstremsportutøvere, kjendiser og godtfolk stilte til start i nyskapelsen Red Bull Sparkstøtting Supercross i Grefsenkollen. Men crosseksperter som Ailo Gaup måtte se seg slått av to langrennsgutter fra Oslo i innspurten.

For første gang i Norgeshistorien ble det lørdag 30. januar avholdt en supercross på spark. Åstedet var Grefsenkollen i Oslo, og 96 deltakere fordelt på 48 sparker stilte til start. Løypa var bratt og utfordrende, og stilte krav både til guts og teknikk i nedoverbakken, samt styrke og utholdenhet i kneika før mål.

Det var ikke fritt for tryning og tumulter da heatene bestående av 4 lag satt utfor. De færreste av deltakerne hadde satt sin fot på en sparkemeie på noen år, og mot og innsatsvilje viste seg å være vel så avgjørende som innøvd sparkteknikkk.

Etter finalen kunne Team X-country, bestående av Jonas Aalberg (21) og Sindre Wik  Nordby (21), heve to forgylte minisparker over hodet. De to gutta fra Njård utmerket seg med sin utmerkede oppoverbakketeknikk, samt dresser med lav luftmotstand. På andreplass kom to røvere fra lavlandet i Østfold, Alf Martin Kollen Evensen og Magnus Kvalsvik. Tredjeplassen ble kapret av tidligere motocrosskonge Ailo Gaup og snowboardkjører Thomas Harstad, som ledet etter nedoverpartiet, men ble passert i motbakken.

-Vi har ikke øvd noe som helst før de to turene vi fikk før start i dag, sier Jonas. Da jeg var liten prøvde jeg vel å sparke en gang eller to, men det har vært dårlig med sparkeforhold i Oslo de siste årene.

-Kjempearrangement! Dette var bedre enn det meste vi opplever på langrennsfronten, , sier Sindre, som har en  femteplass i langrennssprinten på Beitostølen og et world cup-renn på samvittigheten.

-Stemningen i bakken var fantastisk, og det var sykt moro å kjøre nedover, fortsetter Jonas

-Vi er sprintere, og i sprint må man være gode taktikere. Strategien vår her ble å kjøre sikkert og unngå dueller i nedoverbakken, og ta motstanderne i oppoverbakken, hvor vi definitivt hadde vår styrke. Dette beviser at langrennsgutta ikke er så pinglete som snowboarderne skal ha det til, avslutter Sindre og tar en god slurk av Red Bullen sin.

-Overraskende moro, sier Magnus Kvalsvik som kapret annenplassen. -Løypa var genial, overlegen løype. Man får inn teknikken etter hvert, og da er det sinnsykt moro. Det går an å styre  i skikkelig bratte heng.

-Det gikk med tre sparker, ingen av de vi kom i mål med var hele. Så dette er en sport for de bemidlede, mener Kollen.  –Håper dette blir en årlig foreteelse, selv om det var bittert å tape mot menn i tights.

For øvrig gikk arrangementet for seg uten skader, og arrangørene regner med at det blir en årlig foreteelse med konkurranser både i Sverige og Finland og finale i Norge neste år.

FAKTA
Red Bull Sparkstøtting Supercross, arrangert for første gang lørdag 30. Januar i Oslo Skisenter, Grefsenkollen.

1. plass: Team X-country; Jonas Aalberg og Sindre Wik  Nordby
2. plass: Santa Teresa; Alf Martin Kollen Evensen og Magnus Kvalsvik