Mellora AS

Store miljømessige og økonomiske gevinster å hente

Pressemelding   •   feb 04, 2013 11:08 CET

De aller fleste seriøse firmaer verden over gjør en innsats for å redusere egen påvirkning på det ytre miljø. På samme tid bruker disse firmaene tonnevis av papir når de pålegger sine ansatte til å rapportere hendelser relatert til helse, miljø, sikkerhet og kvalitet (HMSK (HSEQ på engelsk)). En norsk app er i gang med å forandre alt dette.

Firmaet Mellora AS (www.mellora.no) har utviklet appen «HSEQ». Siden den ble sluppet har den rukket å bli et meget populært verktøy som brukes til enkelt og effektivt å rapportere avvik, ulykker, nestenhendelser og forbedringsforslag relatert til HMSK.

«HSEQ» er publisert som gratis og betalt versjon i App Store og Google Play, men tunge organisasjoner som TV 2, Marine Harvest  og Svitzer Salvage i Nederland har alle allerede valgt å få skreddersydd egne versjoner for å ha enda større utbytte av den moderne teknologien.

- En organisasjon trenger involvering fra alle sine ansatte når de skal finne gode miljøvennlige og risikoreduserende løsninger, sier Trond Hansen, grunder og daglig leder i Mellora. Vanlige mobiltelefoner er i ferd med å bli erstattet av smarttelefoner, og rapporteringstrenden av HMSK-hendelser vil gå samme veien mener han.

Siden appen er tilgjengelig for brukere av både iPhone og Android når den ut til brorparten av alle verdens smarttelefon- og/eller nettbrettbrukere. Med seks forskjellige språk bygget inn i appen er det mulig for ledere og ansatte i bedrifter fra f.eks. Norge, USA, Brasil og Tyskland å bruke appen til å redusere risiko og kontinuerlig å forbedre sin egen organisasjon.

Å bruke en app istedenfor de tradisjonelle papirblokkene eller A4-skjemaene har i tillegg til å være langt mer effektivt, også en miljømessig og økonomisk gevinst. Appen «HSEQ» med sine seks forhåndsdefinerte skjemaer og mulighet til å inkludere opp til tre bilder i en og samme rapport, kan bli brukt om igjen og om igjen.

- Papirvarianten kan brukes kun én kan før den må arkiveres eller kastes, sier Hansen. Det sier seg selv at det ikke er særlig økonomisk klokt å fortsette i den gaten, og ei heller er det særlig miljøvennlig.

Hansen mener at det er både ironisk at store organisasjoner som Statoil og Aker har teksten «Tenk på miljøet før du skriver ut denne e-posten» som standardtekst i signaturen i e-postene sine, mens de samtidig bruker store mengder papirer og penger på manuelle papirbaserte rapporteringsblokker og A4-ark. – Har man bare et snev av sunn fornuft, så vil man jo se det selv også, sier Hansen og smiler.

Kontakt Trond Hansen, tlf. 412 767 10, for mer informasjon.

Visjon

“HSEQ”  fra Mellora skal være verdens mest brukte smarttelefon-applikasjon for rapportering av avvik, ulykker, nestenhendelser og forbedringsforslag relatert til HMSK.

Misjon

Mellora skal forbedre kundenes HMSK-rapporteringsprosesser. Vi skal levere innovative og lette å bruke HMSK-apper som øker sannsynligheten for systematisk HMSK-rapportering og involvering fra alle ansatte i en bedrifts organisasjon. “HSEQ” skal være tilgjengelig for smarttelefonbrukere hvor enn de er i verden og på et språk de kan forstå.