Norges Kampsportforbund

Store muligheter for at karate blir ny OL-idrett

Pressemelding   •   aug 21, 2012 11:57 CEST

Det er store muligheter for at karate blir tatt opp som ny OL-idrett fra 2020 sier, sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund. Antonio Espinos som er president for World Karate Federation (WKF) har arbeid knallhardt under i OL-London med å gjøre karate attraktiv og i følge bristiske bookmakere er karate en klar favoritt.

Hvis karate blir tatt opp vil dette bety enormt mye både for idretten og for forbundet, sier sportssjefen som har stor tror på at IOC kommer til å velge karate. IOC vil være tilstede på karate VM som arrangeres i Paris i november og der kommer de til å bli begeistret. For det første har karate gjort om reglene slik at karate har blitt en spektakulær idrett med fart og spenning og for det andre er arrangementet blitt mer publikumsvennlig om det ikke er nok er alle billettene til finale allerede utsolgt.

Norges Kampsportforbund med sine nesten 36.000 medlemmer det 10 største særforbundet. Forbundet organisere over 20 forskjellige kampidretter hvorav taekwondo, karate, jujutsu, wushu og Kendo er de mest kjente. Taekwondo er på det OL-programmet fra tidligere, Når det gjelder taekwondo er Norge ranket på 17 plass i verden etter Olympiske resultater. Med tanke på at det over 70 millioner utøver som trener taekwondo i 202 land og av disse er det kun 128 utøvere som kan kvalifisere seg til OL så er det en kjempeprestasjon av lille Norge.

Takket være den erfaringen som vi har med taekwondo så har vi laget et program for karate som målsetting at vi skal være med å kjempe om medaljer i OL hvis karate blir tatt opp, sier Jacobsen.

Les artikkel http://www.insidethegames.biz/bigread/18234-espinos-believes-karate-is-qreadyq-for-inclusion-on-olympic-programme

Følg Norges Kampsportforbund

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.