Nordea Bank Norge ASA

Studenter er urutt på visning

Pressemelding   •   sep 15, 2014 12:57 CEST

Tre av fire studenter har med seg mamma eller pappa på visning når de skal kjøpe bolig. Studenter er desperate etter å komme seg på boligmarkedet, og særlig ved studiestart.

- Vi opplever at mange studenter er usikre og nervøse på visning, og mange møter opp uforberedt. Studenter er ofte desperate og spontane ved skolestart da presset på boligene er høyt, sier administrerende direktør i Privatmegleren, Grethe Meier.

Foreldrehjelp

– 70 til 80 prosent av studentene i storbyene har med seg foreldrene på visning, sier Meier. Hun forteller at det er høy terskel for å komme inn på boligmarkedet for første gang, og mange ser på det som en trygghet å ha med mamma og pappa. – De vil ikke kjøpe katta i sekken og stoler på foreldrenes ekspertise, sier Meier.

Bli selvstendig i boligjakten

En boligundersøkelse gjort av Nordea viser at en tredjedel av unge under 25 år eier egen bolig. Nordea og Privatmegleren holder seminaret «Boligkjøperskolen» på studiesteder rundt om i landet. Seminaret skal gi opplæring og råd på hva du må tenke på ved kjøp av din første bolig.
Boligkjøperskolen gjør det mulig for deg å ta steget inn i boligmarkedet uten å måtte ha mamma og pappa i ryggen. Du kan bli din egen boligekspert.

Meier viser til at boligkjøperskolen kan gjøre deg mer bevisst, uansett om du skal kjøpe bolig nå eller etter endt studietid.  - Flere er usikre på finansiering, om de bør eie eller leie, prisen, beliggenhet og hva de skal spørre om på en visning. Med boligkjøperskolen ønsker vi å gi deg kunnskap om boligkjøpsprosessen og sette deg i stand til å gjøre et godt forarbeide, sier Meier.

Boligkjøperskolen holdes ved ulike studiesteder i Norge, se hele oversikten her.

Boligkonferanse på Latter

Huseiernes Landsforbund, BI og Nordea holder også boligkonferanse på Latter på Aker Brygge 23.september. Arrangementet vil ta opp hvorvidt du bør eie eller leie, medlemskap i OBOS, forsikringer og hvordan utviklingstrekkene er i boligmarkedet. Konferansier er Cecilie Steinmann Ness, som har vært aktuell med serien "Kollektivet" og programmet «Løvebakken» på NRK1.

Nordea har rundt 11 millioner kunder, rundt 1.400 salgskontorer og er blant de ti største fullservice bankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på NASDAQ OMX Nordic Exchange i Stockholm, Helsinki og København.