Europafilm AS

Suksessen fortsetter - Rødt hjerte til Bejing og Dubai!

Pressemelding   •   apr 03, 2012 13:42 CEST

Halkawt Mustafas debutfilm Rødt hjerte fortsetter sin internasjonale suksess. Den er nå tatt ut til Beijing Internasjonale filmfestival, Kina,  og til den 5. Gulf Filmfestival i Dubai, De forente arabiske emirater. Halkawt Mustafa er et spennende tilfang av nye talentfulle filmskapere – en ung stemme med bakgrunn i det multikulturelle Norge.

Norsk-kurderen Halkawt Mustafa er født i Kurdistan i Nord-Irak, hvor Rødt hjerte også er spilt inn. Han flyttet han til Norge med familien sin for 11 år siden, og er i dag norsk statsborger.  Han er utdannet ved NISS. Rødt hjerte er et gripende kjærlighetsdrama om to ungdommers kamp for å være sammen i et land hvor kjærligheten har trange kår. Det er en politisk Romeo og Julie-fortelling med fokus på kvinnens situasjon i det patriarkalske Kurdistan. Filmen er en norsk/kurdisk samproduksjon med Egil Ødegård  fra Filmhuset i Norge som hovedprodusent.

Produksjonen er spilt inn i det kurdiske Irak med tre forskjellige staber fra henholdsvis Norge, Irak og Iran. Innspillingen startet i den flotte kurdiske fjelllandsbyen Rawanduz ved grensen til Iran, før de flyttet videre til Erbil. Crewet møtte på en rekke kommunikasjonsutfordringer underveis med bakgrunn i kulturforskjeller og språk. Manuset måtte skrives om flere ganger i prosessen for å løse opp de kulturelle flokene. Rødt hjerte er den første norske kinofilmen som er spilt inn i Irak.

Gulf Filmfestival blir i år arrangert for femte gang, fra 10. til 16. april. Beijing International Film Festival går av stabelen 23. til 28. april. Festivalen ble arrangert første gang i fjor med blant annet Jackie Chan og Zhang Ziy som ambassadører.