Cosmos Music Norway AS

Superfamily og Tuba/Cosmos med samarbeid: Ny single ”Pay the Price” slippes 14. September - Nytt album ventes i Januar 2013

Pressemelding   •   aug 30, 2012 12:53 CEST

Pay the Price er Superfamilys første singel fra deres kommende album - en sang om utålmodighet, undertrykte bekymringer og valg som medfører umiddelbar nytelse, men deretter lidelse; overmotet som ligger i å tro at man er villig til å ta konsekvensene av sine umiddelbare innfall.

Mangel på tålmodighet og mangel på evne til å forutse konsekvenser har vist seg å være et karaktertrekk hos Superfamily. Deres erfaring med musikkbransjen viser at dette er et band det er svært vanskelig å samarbeide med. Medlemmene er fast bestemt på å forfølge sine umiddelbare ideer, noe deres tidligere samarbeidspartnere smertelig har fått erfare; Superfamily måtte bryte med plateselskapet sitt pga ”personal differences”, deres publisher hoppet av vognen da bandet krevde at tyrannen Kim Jong-il skulle prege baksiden av et albumcover og diverse managere har flyktet skipet i tur og orden. Det har heller ikke hjulpet at bandet går i spontan ordkrig med konsertarrangører offentlig, krever spesialister i indremedisin backstage når de får hypokonderanfall,  og at de ringer journalister på privaten for å kreve begrunnelse for anmeldelser. I tillegg mener de at det er så mange myter og feilslutninger som herjer i musikkbransjen, at de på generelt grunnlag helst bare samarbeider med folk som ikke har noe med musikkbransjen å gjøre.

Konsekvensen av denne særheten er naturligvis at Superfamily måtte starte sitt eget plateselskap, Das Kirurg. Dette ble eneste mulighet for Superfamily til å fortsette med virkelighetsforvirrende, men fengende pop og å holde de sære konsertene som de lever for. Prisen de må betale er selvsagt ensomhet i musikkbransjen, litt mer jobb og større økonomisk risiko. I følge bandet er imidlertid det å drive plateselskap en forsvinnende liten og enkel jobb sammenlignet med det å være et band; man trenger bare regnearkprogrammet Excel, spille 3-4 event-konserter i året (prostitusjon) for å skaffe penger, samt å sende en mail til Gramo for å registrere seg.

Etter lang tid med mislykkede utprøvinger av produsenter preget av “personal differences”, fant Superfamily endelig sin perfekte match: Yngve Sætre (DumDum, Kaizers, John Olav Nilsen etc). For første gang i karrieren har bandet har spilt sammen på opptakene med full besetning (live i studio), istedenfor å spille inn ett og ett spor. Bandfølelsen dette gir er en stor forskjell fra deres tidligere album, og legger et best mulig grunnlag for Superfamilys største mål: å spille forvirrende og fantastiske konserter.

Høydepunkter i Superfamilys karriere så langt:

• A-listing på radio av singler fra samtlige album
  • P3s mest spilte låt i 2007 med “The Radio has expressed...”
  • To alarm-nominasjoner for albumet “Back in Paris”
  • Spellemannspris og to Alarmpriser for albumet “Warszawa”
  • Publikumsrekord på Øya-festivalen som første band ut på en fredag, og fantastisk anmeldelse på pitchfork.com for denne konserten
  • Diverse internasjonale festivaler
  • Mest populære video på NRKs interaktive TV med “Taxi Dancing”