Eniro

Surfevaner bekrefter kjønnsroller

Pressemelding   •   mai 14, 2014 12:26 CEST

Tall fra Eniros rapport Mobiløkonomien 2014 avslører ulike surfevaner blant menn og kvinner.

– Det er sofaen som er surfested nummer én for begge kjønn, men utover det ser vi forskjeller på preferansene til menn og kvinner. 32 prosent av mennene oppgir at de oftest søker etter produkter og tjenester mens de er på jobb mot bare 17 prosent av kvinnene, forteller Pierre Mårtensson, administrerende direktør i Eniro.

Hvilke produkter og tjenester vi søker etter bekrefter også gamle kjønnsstereotyper. Kvinner søker i større grad etter klær og skjønnhetsprodukter, mens  den desidert største kategorien blant menn er elektronikk. Begge kjønn opplyser at de bruker mye tid på å søke etter reiser.

–Menn søker også mer etter underholdning som film, bøker og tv-serier, supplerer Mårtensson.

Hvor befinner du deg oftest når du søker etter varer og tjenester på nett?

MennKvinner
I sofaen
65%67%
I sengen9%6%
Ved kjøkkenbordet12%20%
Hjemme ved skrivebordet47%34%
På jobb32%17%
På kollektivtransport7%10%
I bilen3%1%
På vei til butikken2%2%
I butikken3%2%

Hvilke kategorier bruker du mest søketid på før et kjøp?

MennKvinner
Matvarer2%4%
Hvitevarer15%14%
Elektronikk69%41%
Klær8%21%
Restauranter5%4%
Billetter20%30%
Hotell23%27%
Reiser49%54%
Skjønnhetsprodukter0%8%
Innredning 5%9%
Husholdningstjenester 3%  3%

Om undersøkelsen:
Eniros trendrapport Mobiløkonomien 2014 bygger hovedsakelig på en undersøkelse som er gjennomført av TNS Sifo på oppdrag av Eniro. Den nettbaserte undersøkelsen ble gjennomført i desember 2013 og januar 2014 i Sverige, Norge (TNS Gallup) og Danmark (TNS Gallup) med drøyt 1000 respondenter per land i alderen 18-74 år. TNS Sifo har i undersøkelsen brukt sitt eget nettpanel som består av tilfeldig rekrutterte respondenter fra hele landet.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Renate Morken, kommunikasjonssjef i Eniro
Mob. 476 03 968 / renate.morken@eniro.com

Eniro er et av Nordens største søkeselskap. Selskapet har rundt 2800 ansatte og har vært notert på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2013 hadde Eniro 3 660 MSEK i inntekter, men et resultat før avskrivninger (EBITDA) på 849 MSEK. Mer enn 80 prosent av Eniros annonseinntekter kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Mer om Eniro på www.enirogroup.com.

Eniro - Oppdag nærheten. Søk lokalt.