Nets Norway

Svalbard digitaliseres

Pressemelding   •   nov 21, 2011 10:15 CET

Bedrifter og beboere på Svalbard får denne høsten tilgang til enklere betalingsløsninger når eFaktura tas i bruk på øygruppen. Prosjektet er et samarbeid mellom SpareBank 1 Nord-Norge og Nets. Først ut er Energiverket i Longyearbyen.

• Dette er en moderne betalingsløsning som vil effektivisere hverdagen for våre kunder, sier drifts-leder Knut Flå og Else Marie Prytz fra Longyear Energiverk og Lokalstyret på Svalbard.

Energiverket forsyner Svalbards 2000 innbyggere med energi basert på kullkraft fra gruvene på Svalbard. Vann varmes opp i et eget kullfyrt kraftverk og sendes rundt i husene som står på påler banket ned i permafrosten. På Svalbard er varmen fra Energiverkets dampkjeler viktig.
Verdens nordligste betalingsformidling

• Dette er verdens nordligste betalingsformidling, og vi er stolte av at vi nå også kan levere eFaktura på 78 grader nord til lokale tilbydere på Svalbard, sier informasjonssjef Sigbjørn Larsen i Nets.

Den nye løsningen er blitt mulig gjennom er samarbeid mellom Nets og SpareBank 1 Nord-Norge. Først ut er Longyear Energiverk, men snart vil flere bedrifter kunne tilby enklere betalingsløsninger til sine kunder.

• For bedriftene på Svalbard er det særlig gunstig å kunne motta og sende ut faktura elektronisk. Vi er derfor glad for å kunne tilby både eFaktura og AvtaleGiro til våre kunder på øygruppen, sier kommunikasjonssjef Geir Håvard Hanssen i SpareBank 1 Nord-Norge.

Miljøvennlig
Den elektroniske betalingsløsningen sparer bedriftene for tidkrevende og kostbar postgang til og fra øygruppen. Dette gir også en miljøgevinst som kommer det sårbare miljøet i nord til gode.

• Den digitale betalingsløsningen reduserer transportbehovet til og fra øygruppen og bidrar med dette til å redusere forurensingen i et ellers sårbart miljø. Det er trolig dette som gjør at løsningen blir tatt så godt imot av våre kunder i SpareBank 1 Nord-Norge, sier Hanssen

Se intervjuet med Knut Flå i Longyearbyen Energiverk

Nets er et av Nord-Europas ledende selskap innen betalingsløsninger, informasjonsformidling og digitale sikkerhetsløsninger, med en av de mest omfattende og innovative produktporteføljer i Europa. Vår ambisjon er å bli en enda sterkere samarbeidspartner for våre kunder ved å understøtte deres forretningsvirksomhet – både nasjonalt og internasjonalt. Vi vil gjøre det enklere og sikrere å håndtere både økonomiske og informasjonsmessige verdier. Les mer om oss på www.nets.eu