Swix Sport AS

SWIX lanserer i dag en ny konkurransedrakt, eksklusivt for det norske landslaget. Ekstra marginer skal gi flere norske VM-medaljer!

Pressemelding   •   feb 24, 2011 13:12 CET

VM er i gang og det norske ski-landslaget kjempe for nasjonens stolthet iført splitter nye konkurransedrakter fra SWIX. Den nye drakten er et resultat av et tett samarbeid mellom SINTEF, norske proffutøvere og SWIX. Mer enn to år er lagt ned i utviklingen av den nye superdrakten som skal gi de norske løperne det lille ekstra i kampen om edelt metall.

- VM i Kollen er sesongens definitive høydepunkt, og jeg må innrømme at jeg er veldig spent. Den nye konkurransedressen fra Swix er veldig behagelig og følsom, den kan fort bli et konkurransefortrinn for oss. Jeg gleder meg til å teste den maksimalt i løypene, sier gullhåpet Marit Bjørgen.

Det ligger i detaljene
SINTEFs ColdWear-prosjekt fokuserer blant annet på hvordan yteevnen påvirkes ved lavere temperaturer. Resultatene har vært retningsgivende i utviklingen av den nye drakten til SWIX. Det nye mesh-stoffet med en spesiell struktur har bedre fukttransport, økt fleksibilitet, er mer elastisk, og lettere enn tidligere konkurransedrakter.  Dette bidrar til bedre passform, komfort og bedre termiske egenskaper i drakten som bidrar til å optimalisere utøverenes kroppstemperatur.

Den skal med andre ord sørge for at de norske løperne kan yte maksimalt når de i de kommende dagene skal kjempe om langrennsmedaljer på hjemmebane.

Marginene avgjør
Akkurat som i VM i -82 har SWIX valgt å trykke løpernes fornavn på skidressen, og hele det norske landslaget skal gå samtlige renn iført den nye drakten.

- Vi har jobbet knallhardt for å få den nye dressen klar til folkefesten i Kollen. Vi krysser fingrene for en rekordstor medaljefangst, og satser på at den nye konkurransedressen skal bidra til at vi får marginene på vår side, sier Trond Ristvedt, tekstilansvarlig i SWIX Sport.

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:
Trond Ristvedt, Textile Manager Swix Sport AS, på tlf 402 04 313 / e-post: t.ristvedt@swixsport.no

ProFit Light finnes i hel og todelt dress, til både kvinner og menn. Drakten vil være til salgs i utvalgte sportsbutikker fra og med høsten 2011.

Om ColdWear
Det overordnede målet med ColdWear -prosjektet  er å utvikle kompetanse om hvordan kulde påvirker menneskets fysiologiske og mentale yteevne. ColdWear skal utvikle grunnleggende kunnskap om hvordan avanserte materialer og integrasjon av sensorer i tekstiler kan gi bekledning en helt ny funksjonalitet.

”Idrettslig yteevne i kulde” er et delprosjekt  i ColdWear der målet er å undersøke effekten av kulde og vind på idrettslig prestasjonsevne hos kvinnelige og mannlige langrennsløpere. Det ble først utviklet en kravspesifikasjon for langrennsbekledning under fysisk aktivitet i kulde basert på intervjuer med dagens løpere. Fysiologiske tester av langrennsløpere i felt viste at selv moderat kuldeeksponering (-3 til -8°C) reduserer hudtemperaturen betydelig, spesielt på fremsiden av kroppen.  For å etablere grenseverdier for idrettslig prestasjonsevne i kulde ble 18 godt trente idrettsutøvere (kvinner og menn) testet under kontrollerte forhold i SINTEF’s klimakammer ved seks ulike omgivelsestemperaturer – fra pluss 20 til minus  femten  grader. Resultatene tyder på at optimal aerob yteevne er ved -4°C og 1°C når langrennsbekledning benyttes.

SWIX SPORT AS
Swix Sport AS er verdensledende leverandør av skismøring og skistaver, under varemerket SWIX. Våre bekledningsprodukter for sport og aktive fritidsaktiviteter markedsføres under merkene Swix, Bavac og Ulvang. Total omsetning i 2009 var på 52 millioner euro. Vårt hovedkontor ligger i Oslo, og vi har egne produksjonsanlegg på Lillehammer og i Litauen. Våre produkter distribueres gjennom datterselskaper i USA, Tyskland og Japan, samt gjennom lokale distributører i andre nøkkelmarkeder. Swix Sport AS er heleid av Ferd AS.I september 2010 ble Toko integrert som en del av Swix Sport Gruppen. Toko er i dag nr 2 inn skismøring internasjonalt. Toko hadde en omsetning på 9 millioner euro i 2009