Norges Kampsportforbund

Taekwondo gjør drømmer mulige

Pressemelding   •   nov 02, 2011 09:42 CET

De norske taekwondoutøvere Jan Petter Hammer fra Viking TIF, Eirik Nilssen Bratli fra Mudo Team Furuset &Tveita, Mona Solheim fra Namsos Taekwondo Klubb og Siv Anja Mienna fra Taekwondo Team Heimdal er på en lengre treningssamling  som et ledd i oppkjøringen til den viktige OL-kvalifiseringen. De befinner seg for tiden på treningssentret La Loma i byen San Luis Potosi i Mexico.

På søndag mens de hadde treningsfri lagde utøverne fra Bolivia, Nederlandske Antillene, Guyana, Norge og den berømte fighteren Aaron Cook fra England som også deltar på samlingen  et  taekwondo seminar  for foreldre og utøvere  for en lokal klubb i San Luis Potosi.

Sjeftrener på La Loma, Ireno Fargas har et velgjørenhetsfond som samler inn  penger til fattige og andre som er trengende, gjennom å arrangere taekwondo seminarer.

Støtten fra dette seminaret gikk delvis till kubanske idrettsutøvere. Kuba deltok ikke i år i  VM og eller i verdenskvalifikasjonen i Baku pga. pengemangel.

Første økten var for 110 barn opp till 13 år, som i 2 timer trente med stor engasjement og jubel, etterpå var det autograf skrivning og fotografering i en time. Her var alle barn og foreldre like engasjerte, og det blev skrevet autografer på alt taekwondo utstyr, alt fra belter og vester til hjelmer og fot beskyttere….

Etter lunsj ble det til en ny økt, denne gang med 150 utøvere fra 13 år og opp til voksen alder. Det ble en stor suksess og de ”eldre” utøvere var like fulle av energi og glede som de små, så her ble det også til en time med fotografering og autografer etterpå.

Taekwondo er kjempestort i Mexico, og OL gullvinnerne fra Beijing er ofte på TV. Det var en stor opplevelse å se den enorme glede som barn og foreldre hadde for taekwondo og ikke minst den glede de viste for de som holdt seminaret.

De fleste av oss reiser verden rundt med idretten, men mange av de som vi møtte i San Luis Potosi hadde aldri vært langt borte fra hjembyen sin, men mange av dem har de samme drømmer om å gjøre noe stort i taekwondo. Trener man hardt hver dag kan taekwondo gjøre mange drømmer mulige.

26. januar skal Norge prøve å kvalifisere seg til sommer-OL i London i Kazan i Russland. For å få en plass må man ha minst en bronsemedalje.  Det er mulig at noen norske taekwondo utøvere får sinne  drømmer  oppfylt i Russland

Kampsportforbundet har i dag en høy utnyttelsesgrad, det vil si gode prestasjoner med få ressurser. Kampsportforbundet har utøvere som hevder seg helt i verdenstoppen i Taekwondo, karate, wushu og jujutsu.  Når det gjelder taekwondo er Norge med OL-sølv i Sydney, kvartfinaleplass i Athen og sølv i Beijing ranket på 11. plass i verden etter olympiske resultat, noe som er kjempeprestasjon med tanke på hvilke ressurser Norge har i forhold til de nasjoner man konkurrer med internasjonalt. Det å kvalifisere seg til sommer-OL en gang kan kalles flaks, men det å gjøre det hver gang og ikke minst vinne medaljer er bevis på at Kampsportforbundet har gjort noe riktig. Sterke taekwondo-nasjoner som Tyskland, Frankrike og Spania ligger bak Norge på rankinglisten.

Flere bilder finner du her

annen sak fra Mexico

Norges Kampsportforbund (NKF) er det niende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.