Norges Kampsportforbund

Taekwondo suksess til Norge i Ungarn

Pressemelding   •   okt 14, 2012 09:16 CEST

Norsk taekwondoutøvere imponerte stort i Ungarn på lørdag , og vant hele 4 gullmedaljer i det åpne ungarske mesterskapet i taekwondo.

Ungarn Open i mønsterkonkurranse er A stevne hvor utøverne får viktige rankingpoeng i Europaligaen. Det deltok over 300 utøvere i mesterskapet som ble arrangert i Budapest i helgen.

Jan Åge Østby fra Solør taekwondo klubb vant gull i klassen herrer senior II.
Joachim Wien fra Hwa Rang i Drammen vant gull i klassen senior I.
Nina Bansal fra Mudo Torshov vant gull i klassen kvinner senior I.
Nina Bansal og Joachim Wien vant også gull i Mix klassen.

Sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund er meget imponert over resultatet, og sier at de har lagt inn en god søknad for deltagelse i VM som arrangeres i Colombia i desember.

Andre norske resultater
Søskenparet Ingrid og Nikloline Rui fra Hamar Taekwondo klubb kom på en 9 og en 13.plass.

Info om Taekwondo
Med over 70 millioner utøvere i 202 land er Taekwondo en av verdens største idretter.
I Taekwondo konkurrer man i kamp og mønster. Mønster er en krevende teknisk idrett innen oppvisning som går ut på at utøvere konkurrerer mot hverandre ved å vise et innøvd program med taekwondo teknikker. Konkurransen er oppdelt etter alder og kjønn. Den utøver som oppnår høyest poengsum vinner. I kamp som er på OL-programmet konkurrer man direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for både kvinner og menn. Man konkurrerer i 3 runder à 2 minutter. Den som får inn flest treff på sin motstander, alternativt knock-out, vinner kampen.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.