Zanda / Monier AS

TAKET SKAL HA SIN EGEN FARGE

Pressemelding   •   apr 08, 2013 13:00 CEST

Nå lanseres Zanda Polar - betongtakstein med matt overflate og naturlige farger, som holder lenge.

Holdbarheten er styrken til Zanda Polar, Moniers nye betongtakstein – med en matt overflate som står imot vær og vind, og nyanser tatt frem av fargeeksperter. ”Fargen på husfasaden er enkel å skifte ut, men taket skal bestå i mange tiår fremover”; fargeekspertene Åke Svedmyr og Lena Anderson gir tips om hva man skal tenke på ved valg av farge på taksteinene!

Zanda Polar er den nye betongtaksteinen fra Monier, inspirert av den nordiske naturen og som tåler vårt tøffe nordiske klima. Den har en naturlig matt overflate som er nøye utvalgt og tatt frem av fargeekspertene Lena Anderson og Åke Svedmyr. Fargene skal assosiere til naturen og er derfor litt varmere og mykere, med innslag av gult for å kompensere for dagslyset som går i blått.

Matt overflate gir huset et roligere inntrykk

Den matte overflaten og de myke fargene i Zanda Polar harmoniserer med de fleste fasadekulører og
materialer og passer meget godt ved renovering av eldre hus. Det er tradisjonelt og går aldri av moten, på samme måte som det opprinnelige tegltaket.

Naturlige og tradisjonelle farger holder i lengden – akkurat som taket

De fleste huseiere har en oppfatning av hvilken fasadefarge man foretrekker, men opplever det som vanskeligere å velge farge på taket sitt. Taket er av et annet materiale og har en annen struktur, og passer best i kontrast til fasaden. Har man en sterk fasadefarge vil man ofte ha et nøytralt tak – svart eller grått. Har man en nøytral fasadefarge vil man gjerne at taket skal være en kontrast til fasaden, for eksempel en teglrød takstein til et grått hus.

-  Taket skal ha sin egen farge. Det er naturlige og tradisjonelle farger som holder i lengden. Fasaden kan man male om, men ikke taket, sier Åke Svedmyr. Färg- & Fasadkonsult AB.

Fakta om Zanda Polar

Betongtakstein – et naturlig materiale -  laget av sand, vann, sement og jernoksidpigment.

Lang holdbarhet – en unik overflatebehandling gjør at fargen varer opp til 30% lengre enn med   vanlig overflatebehandling

Bedre inneklima - varmereflekterende maling  bidrar til bedre innetemperatur om sommeren

Matte farger – Onyx Svart, Granittgrå og Teglrød

Taktilbehør– Zanda Polar kommer med et komplett tilbehørssortiment – takstein, tetting, innfesting, ventilasjon og taksikkerhet.

Se også filmen om Zanda Polar og Moniers betongtakstein

I Zanda-familien finnes også:

·  Zanda Rustikk – granulert takstein som holder på snøen

·  Zanda Protector –  vakker glans og økt beskyttelse mot mose

·  Zanda Elegant –  klassisk behandlet betongtakstein

·  Zanda Vestland  - ubehandlet betongtakstein

I tillegg finnes  Zanda Minster  - moderne flat betongtakstein belønnet med den prestisjefylte internasjonale designprisen ”Red Dot Design Award”

Om Monier
MONIER er ledende leverandør av komplette skråtak i Norden og Baltikum. Med et bredt utvalg av komplette tak, inkludert takstein, spesialstein og tilbehør; har Monier alt det som skal til for å gjøre taket funksjonelt og estetisk. Monier har rundt 370 ansatte i Norden og Baltikum og hadde i 2011 en omsetning på 100.4 millioner Euro. Blant våre mest kjente produkter er Zanda og KDN. Monier Norden & Baltikum er en del av Monier-konsernet. Totalt har selskapet 130 fabrikker og aktiviteter i 40 land. Monier er verdensledende produsent av skråtak, taktilbehør og piper. I 2011 hadde Monier 9.350 ansatte og et salg på over 1,392 milliarder Euro. I Norge har vi ca. 90 ansatte og en fabrikk, samt regionskontor på Slemmestad. Fabrikken i Årdal produserer betongtak.

Les mer på www.monier.no