Tansa Systems AS

Tansa følger fotball-VM

Pressemelding   •   mai 30, 2014 13:28 CEST

Tansa stiller godt forberedt til årets fotball-VM i Brasil med komplette navnelister for deltakere, arenaer og mye annet i tilknytning til dette store arrangementet. Med VM-listen bygd inn i Tansas korrektursystem, vil en ha et godt verktøy for å sikre konsekvens og unngå feilskriving av navn i VM-artikler. Når Tansa oppdager at et spillernavn skrives feil og foreslår å korrigere dette, kommer det samtidig opp tilleggsinformasjon om nasjonalitet, posisjon, alder og klubblag. Det er vel slett ikke utenkelig at f.eks. midtbanespilleren Lazaros Khristodoulopoulos fra Hellas kan by på problemer når en skal skrive navnet riktig. Lettere da med angrepsspilleren  fra Brasil, men pass på aksenttegnet!

Bruk av aksenter kan i det hele tatt være et problem når det gjelder latinamerikanske, spanske og portugisiske navn, dersom en ikke helt avstår fra å benytte disse. Russiske navn bør transkriberes fra det kyrilliske alfabetet i henhold til gjeldende regler for norsk, som på flere punkter avviker fra hvordan disse navnene gjengis i engelskspråklige kilder. Vi skriver derfor Georgij Sjtsjennikov istedenfor Georgi Schennikov for den russiske forsvarsspilleren. Slaviske språk som benytter latinsk alfabet, inneholder mange spesielle diakritiske tegn som ikke er anbefalt brukt ved gjengivelse på norsk. Tansa velger derfor å skriveVedad Ibisevic istedenfor Vedad Ibišević når det gjelder den bosniske angrepsspilleren.

Statistikk er en del av fotballen, og spillerlistene gir materiale for mer eller mindre interessante fakta i den anledning. Her et det lite utvalg vi har kunnet trekke ut av materialet:

Eldste spillerFaryd Mondragón, målvakt, Colombia, 42 år.

Yngste spillerFabrice Olinga, angrep, Kamerun, 18 år. Nest yngst er for øvrig Luke Shaw, forsvar, England, også han 18 år.Julian Green, angrep, USA, rekker akkurat å feire 19-årsdag før VM begynner.

Lag med høyest gjennomsnittsalderPortugal (28,7), Argentina (28,7) og Hellas (28,6).

Lag med lavest gjennomsnittsalderGhana (25,6), Nigeria (25,8) og Sør-Korea (25,9).

Gjennomsnitt for alle spillere i VM er for øvrig 27,3 år.

Klubblag med flest spillere i VMBayern München (15), Manchester United (14), Barcelona (13), Juventus (12), Chelsea(12), Real Madrid (12) og Napoli (12).

Nasjonale ligaer med flest spillere i VMEngland (119), Italia (79) og Tyskland (77).

Landslag med flest spillere i hjemlige ligaerRussland (23 av 23), England (22 av 23) og Italia (20 av 23).

Landslag med færrest spillere i hjemlige ligaerBosnia-Hercegovina (1), Ghana (1), Elfenbenskysten (1) og Uruguay (1).

Norden er ikke kvalifisert med lag denne gangen, men for norske fotballinteresserte kan det være en liten trøst at Tippeligaener hjemmearena for seks av spillerne som er uttatt til VM. Det er flere enn hva gjelder resten av de nordiske fotballigaene til sammen.

Denne tjenesten kan bestilles ved å kontakte Kjetil Haug på telefon 22 07 16 40 eller benytte e-post: salg@tansa.com

Tansa Systems er et norsk selskap som siden 1995 har utviklet og solgt systemer for korrektur og avansert stavekontroll til kunder over hele verden. Fellesnevneren for kundene våre er at de alle har sentraliserte ordlister (samme regler for alle brukerne) som er tilgjengelig i flere verktøy. Dette kan være web-baserte verktøy, Word, PowerPoint, Internet Explorer, Firefox med flere.