Teknisk museum

Teknisk museum ønsker velkommen til åpning torsdag 11. november kl. 14. Enkel servering: Reidar Werner Bakkes mekaniske leker – en minileketøyutstilling

Pressemelding   •   nov 08, 2010 17:05 CET

I desember 1948 ble det annonsert i Aftenposten for "Årets julepresang": Et ekte mekanisk leketog med fjæropptrekk og rund skinnegang! Nå kan du se etterkrigstidens leketøy i en miniutstilling på Teknisk museum.

Lekene hadde sterke farger og var svært rike på detaljer. Så like de ekte togene, bilene og traktorene! Synet sendte mangt et barnesinn til fantasiland med konduktørfløyte, dampsky og lyden av toget som tøffer av gårde...

Mannen bak leketøyene var Reidar Werner Bakke, som like etter krigen startet et finmekanisk verksted i en bakgårdsbygning i Storgata i Oslo. Der produserte han leketog og lekebiler av blikk og stål.

På slutten av 1940-tallet og videre på 1950-tallet utviklet Bakke en rekke forskjellige tog- og bilmodeller: togsett med lokomotiver og vogner, lastebiler, stigebiler, personbiler og traktorer.

Mange av lekene hadde en opptrekksmotor slik at de kunne gå av seg selv, og en smart frikoblingsmekanisme gjorde at de tålte å bli lekt med uten at fjæren til opptrekksmotoren røk. De ble pakket i esker med malte bilder av susende damplokomotiver, arbeidende beltetraktorer og ulende brannbiler.

Bakkes mekaniske leker var en salgssuksess. Totalt produserte den lille bedriften hans om lag 200.000 leker. Verkstedet hadde fire faste ansatte, og i tillegg ble mye monteringsarbeid satt bort på akkord som hjemmearbeid. I 1962 ble firmaet avviklet, delvis på grunn av en usikker fremtid. Importerte plastleker hadde nå for alvor begynt å ta sin del av markedet.

– Hos mange som var barn på 40-,50- og 60-tallet, vil nok disse lekene vekke sterke og gode minner, sier konservator Frode Weium, som også er leder for prosjektet.

– Lekene forteller dessuten noe om industrien i Oslo etter krigen. Reidar Werner Bakkes bedrift var typisk for mange små industribedrifter som etter hvert forsvant fra Oslos indre by.

Leketøyene kan beskues på Teknisk museum til mars 2011.

Velkommen!

Foto: Norsk Teknisk Museum

Foto: Norsk Jernbanemuseum

Noen fakta:

• Reidar Werner Bakke er i dag 89 år og bor på Grefsen i Oslo. Mange av de utstilte lekene – som er ubrukte og har originale esker – ble i flere år tatt vare på av Bakke selv.
  • Lekene i utstillingen er utlånt fra Norsk Jernbanemuseum og leketøysamleren Svein Krogrud.
  • Utstillingen åpner på Teknisk Museum 11. november 2010 kl 14.00. Den vil stå frem til mars 2011.
  • Kontakt for utstillingen: Konservator Frode Weium, tlf 22 79 60 26 / 934 54 489/ e-post: frode@tekniskmuseum.no