Telinet Energi

Varmepumpe er for de smarte!

Pressemelding   •   mar 31, 2015 10:29 CEST

Høy lønn og høy utdannelse gjør deg mer åpen for fordelene med å installere varmepumpe i huset. Varmepumpen sparer strøm og penger, varmer huset effektivt om vinteren og er aircondition om sommeren, men det er store ulikheter i interessen blant befolkningen.

– Det burde være en no-brainer at varmepumpe sparer penger på lang sikt, men det er faktisk høytlønte akademikere som har forstått dette best av alle, sier administrerende direktør Finn Erik Arctander i Telinet Energi. – Hele 17 prosent av de høyest utdannede vurderer å installere varmepumpe mot bare 4 prosent av de som sluttet etter grunnskolen. Kan den betydelige ulikheten ha med ulik miljøbevissthet å gjøre?

Som leverandør av kun fornybar energi er varmepumper et viktig område for Telinet, derfor har selskapet gjennomført en undersøkelse for å se hvordan det står til med det norske folks energiplaner for huset sitt.

Telinet selger varmepumper og andre energisparende produkter gjennom Telinet Miljøprodukter www.telinetprodukter.no.

Barnefamilier og førtiåringer fører an

– En annen fordom er at varmepumpe hører pensjonistene til, sier Finn Erik Arctander. – Vår undersøkelse viser at det er familiene med 3 eller flere barn som i størst grad har varmepumpe på planen. Hele 14 prosent av trebarnsfamiliene vurderer varmepumpe, sammenlignet med så lite som 3 prosent av singlehusholdningene. 40 - 50-åringene varmepumpeentusiastene: De er nesten dobbelt så positive (9 prosent) til denne teknologien som forbrukere over 50 (5 prosent).

Sammenliknet med landsgjennomsnittet er andelen forbrukere som planlegger å kjøpe varmepumpe lavest i Nord-Norge og i Oslo. I disse områdene er andelen under halvparten av hva den er i landet for øvrig.

Om Telinet Energi

Telinet Energi AS ble etablert under strømkrisen i 2003 og fokuserer på lave priser og miljø. Selskapet er miljøsertifisert og tilbyr utelukkende 100% fornybar energi. Telinet selger også el-sykler i nettbutikken el-sykkel.no