NAF

Test av spylervæsker: Kulde krever riktig spylervæske

Pressemelding   •   feb 23, 2016 11:26 CET

Skal du på fjellet eller i andre strøk det er kaldt, bør du ha spylervæske som tåler lave temperaturer på vindusspylertanken. Gjør den ikke det, kan væsken ødelegge spyler- og viskersystemet eller du får ikke spylt frontruta og lyktene. – Vi har tatt enkle fryseprøver av ti spylervæsker. Stort sett holder de det de lover, men de fryser på ulike temperaturer, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Alle spylervæskene klarte seg bra ved minus 15 grader. Det er når vi skrudde ned temperaturen til minus 20 grader forskjellene kom fram. Av de ti spylervæskene var det to som holdt seg flytende ved minus 20 grader, nemlig Mobil og Carwise. Spylervæsken fra Mobil holdt seg faktisk flytende lenger enn det som loves på kanna som er ned til minus 16 grader. På den annen side var det to væsker som frøs før det lovede frysepunktet. Både Polar og Blåtind lover et frysepunkt på minus 21 grader, men alle tre frøs på minus 20.

- Står bilen din kaldt over litt tid og spylervæsken fryser kan det ta lang tid å få tint opp systemet igjen. På grunn av kjemisk treghet tar opptiningen tid, sier Engebretsen, - Og har du elbil får du ikke hjelp av varme fra motoren. Derfor er det ekstra viktig for elbilister å velge spylervæske som tåler streng kulde godt, fortsetter han.

Spylervæskene krystalliserer seg før de fryser, og krystalliseringen skjer på færre minusgrader enn frysepunktet. Da vil man også få problemer med å få spylt frontruta og lyktene. Når spylervæsken krystalliserer seg blir den som tykk grøt og kommer derfor ikke gjennom de små spylerdysene.

- For trafikksikkerheten er det helt avgjørende å ha god sikt. Derfor er det viktig å ha rett spylervæske på tanken etter de temperaturforholdene du ferdes i, sier Jan Ivar Engebretsen. – Skal du til kaldere strøk er det også mulig å spe på med litt konsentrert spylervæske, avslutter han.

Fakta:

Forsterke spylervæske med konsentrert spylervæske
Skal du forsterke spylervæsken kan du blande inn konsentrert spylervæske eller isopropanol (teknisk sprit).

Eksempel med konsentrat fra Mobil som har frysetemperatur på - 65 grader.
Spylervæske + konsentrat = frysetemperatur
3 liter (-21) + 0,5 liter (- 65) = - 27 grader
3 liter (-21) + 1 liter (- 65) = - 32 grader
2 liter (-21) + 0,5 liter (- 65) = - 30 grader
2 liter (-21) + 1 liter (- 65) = - 35 grader
Dette er omtrentlige verdier som et utgangspunkt.

Om testen
Spylervæskene ble innkjøpt på butikker og bensinstasjoner. Til testen ble det brukt en fryseboks. Væskene ble fylt på småflasker og sjekket ved forskjellige temperaturer. Vi fant et grenseland ved ca. 20 minusgrader, hvor det var lett å se forskjellene. Det ”farlige” krystalliseringspunktet oppstod lenge før frysepunktet. Ved krystallisering går væska over i en grøtform, og da får den problemer med å komme gjennom de små spylerdysene. Testen er ikke vitenskapelig, men gjort for å få en indikasjon på spylervæskenes oppførsel i kulde. Verdiene er basert på flere målinger for å få en indikasjon som sier noe om når spylevæsken får problemer.

Norges Automobil-Forbund er Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon og har over 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2.000 frivillige tillitsvalgte. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 45 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistnad og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Statens vegvesen driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.