Nyhetstips

Test omsorgsevnen før du gir bort familiedyr

Pressemelding   •   des 22, 2009 17:28 CET

(Oslo) 21. Desember 2010: I 2008 omplasserte Dyrebeskyttelsen i Norge 3641 familiedyr og har flere tusen på venteliste. Tallet for 2009 er forventet å være minst like høyt. – Test barnets omsorgsevne, for eksempel med TV-spill, før du går til anskaffelse av en kjæledegge, sier Dyrlege Trude Mostue. Hun driver også selv med noe omplassering av dyr, ved siden av praksisen som dyrlege. Burde vært eksamen
- Det burde vært eksamen og sertifikat for å anskaffe seg dyr, sier Mostue. - I dag finnes det TV spill, som for eksempel EyePet til Playstation, hvor en nærmest kan lære å ta vare på en kjæledegge. Jeg har selv prøvd dette og selv om det ikke er noe fullgodt alternativ til et levende dyr, vil jeg anbefale foreldre å bruke dette, eller andre tilsvarende måter, for å se hvor mye omsorgsevne det ligger i barnet. Er hele familien klar over ansvaret?, spør dyrlegen.

Flere titalls tusen dyr er i dag hjemløse i følge Dyrebeskyttelsen. - Julegavene er vårt problem til sommeren, sier Carl-Egil Mastad i Dyrebeskyttelsen Norge. Han støtter forslaget om testing før familiedyret kjøpes inn.

Familiedyr avlives
Vi bruker konsekvent betegnelsen ”familiedyr”, sier Carl-Egil Mastad i Dyrebeskyttelsen Norge. Han mener at dette sier litt om det ansvaret det er å skaffe seg et dyr. – Det blir et nytt familiemedlem og bør behandles som det, presiserer Mastad.

Trude Mostue forteller også at mørketallene for avliving, som en følge av ugjennomtenkte kjæledyrkjøp er svært høye.

Opprettet Facebookgruppe
Trude Mostue har startet flere grupper for dette, deriblant Facebookgruppen Dogshare. - Dette er en gruppe for de som trenger hjelp til pass av sin hund og den er opprettet for å forebygge omplassering, sier hun.

På Facebook finnes også andre grupper for omplassering av dyr og flere organisasjoner driver den samme tjenesten. Dyrebeskyttelsen Norge som ble etablert i 1859, er den største, med sine 10 000 medlemmer og lokalavdelinger over hele landet.

-------------------------------
Kontaktinfo:
Dyrlege
Trude Mostue
Telefon: 02819
www.molu.no

Dyrebeskyttelsen i Norge
Carl-Egil Mastad
www.dyrebeskyttelsen.no (FINN LOKAL FORENING)

Playstation Norge
Hege Røe
Telefon: 92617871