Ving Norge AS

Testfløy nye flyseter uten å lette fra bakken!

Pressemelding   •   nov 10, 2011 09:15 CET

Hvis vi skulle investere i en ny lenestol til 15 000 kroner, ville de fleste av oss nok prøvesitte noen modeller før vi tok den endelige beslutningen ...

Sånn er det også med Vings eget flyselskap, Thomas Cook Airlines, som mottar åtte nye Airbus 321-fly med 211 flyseter i hver. Selskapet har nylig hatt en rekke ansatte lukket inne i en kjeller i Frankfurt der de i tre dager i strekk skulle prøvesitte flyseter fra tre forskjellige produsenter. Blant testpersonene var også Vings sjef i Norge, Christian Grønli.

Og testpersonene gikk grundig til verks. Faktisk skulle de sitte i hver stol i fem-seks timer – litt mer enn den tiden det tar å fly fra Oslo til Gran Canaria. Underveis skulle de bl.a. gjøre notater om sittekomforten, inntrykket av benplassen og om setetrekket var behagelig å sitte på.

- Sideløpende med dette så teknikere på den generelle materialkvaliteten, setenes konstruksjon og på hvor greie de er å rengjøre. Når alle data er vurdert, vil vi bestille omkring 1 700 flyseter med en stykkpris på ca 14 400 kroner, forteller direktør i Thomas Cook Airlines, Torben Østergaard.

Selskapet tar også setenes vekt med i beregningen. – De nye setene er nærmere 25-30 prosent lettere enn dem vi bruker i dag – det svarer til tre kg per stol og dermed 6-700 kg per fly. Det vil gi oss en drivstoffbesparelse på over 2,4 mill. kroner på årsbasis. Lavere drivstofforbruk teller også når vi skal gjøre opp CO2-regnskapet vårt, sier Torben Østergaard.