Arven

Theodor Olsen Sølvvareverksted overtar virksomheten etter gullsmedverkstedet Sigurd Homstvedt

Pressemelding   •   feb 24, 2016 16:56 CET

Det tradisjonsrike sølvvareverkstedet i Bergen utvider nå sin virksomhet til også å omfatte smykkeproduksjon, og overtar virksomheten etter en annen tradisjonsrik bergensbedrift; gull- og diamantverkstedet Sigurd Homstvedt. Det vel 80 år gamle gullsmedverkstedet har de siste årene har vært 100 % eiet av Panoramagruppen, som nylig gikk konkurs.

Overtakelsen innebærer at all produksjon og verkstedsarbeid fra tidligere Sigurd Homstvedt ivaretas av Theodor Olsen Sølvvareverksted fra og med onsdag 24.2.16. Et betydelig antall ansatte blir med over til Theodor Olsen Sølvvareverksted, og sørger med det for at fagkompetansen styrkes, og bidrar til et bredere og større fagmiljø.

- Vi syntes det ville være et stort tap for bransjen og for Bergen dersom dette unike gullsmedverkstedet skulle legges ned, og har derfor snudd oss raskt rundt og grepet den muligheten dette gir oss til å videreutvikle vår produktportefølje og tjenestetilbud til også inkludere produksjon og håndverkstjenester innen gull – og diamantsmykker. Vi synes dette er en naturlig og spennende utvidelse av det tilbudet vi har i dag, og smykkeproduksjon passer fint inn i våre planer for videreutvikling av Theodor Olsen Sølvvareverksted, sier styreleder Ole-Bjørn Gjerde.

Det snart 150 år gamle sølvverkstedet flyttet i januar ut av Aasegården i Bergen sentrum, hvor de har holdt til i 77 år, og har nå etablert seg i Sandbrogaten 11 i Dreggen. Her er de nå i full gang med utvikling av fullt produksjonsverksted og visningssenter. Planen er å åpne denne delen for publikum allerede i mai.

Visjonen på litt lengre sikt er å skape et levende design – og håndverksenter, hvor deler av bygget skal leies ut til designere, håndverkere og kunstnere innenfor et vidt spekter av kategorier. Huset skal være åpent for publikum, og gi gjestene mulighet til å se, oppleve og kjøpe norsk design og håndverk på sitt beste.

-Ved å få inn smykkeproduksjon og – reparasjoner som en del av vårt tilbud, tar det oss allerede nå flere skritt nærmere denne visjonen, sier en fornøyd salgs – og markedssjef, Torill H. Hartwig.

Hun ser mange spennende muligheter for å videreutvikle Theodor Olsen Sølvvareverksted som en ledende nasjonal aktør innen sølv – og gullvarer. Med nye og engasjerte eiere, samt støtte fra bl.a. Innovasjon Norge og Hordaland Fylkeskommune, er hun overbevist om at huset i Dreggen vil utvikle seg til å bli et spennende kultursenter, som vil være interessant både for byens fastboende og for tilreisende gjester.

-Vi har allerede begynt et samarbeid med Bergen Reiselivslag og andre destinasjonsaktører, og tror turistmarkedet også vil bli viktig for oss fremover. Vi har en strålende beliggenhet like bak Bryggen, og er overbevist om at et tradisjonsrikt, levende og dagsaktuelt sølv – og gullverksted vil være et svært positivt tilskudd til byens attraksjoner.

Daglig leder Eirik Otto Skogen har arbeidet i bedriften i snart 40 år, og gleder seg over at nye eiere og frisk kapital gjør det mulig å gripe denne muligheten til produkt – og kompetanseutvidelse.

-Selv om vi de siste årene primært har konsentrert oss om bestikk og korpus, har Theodor Olsen tidligere vært store på smykkedesign og - produksjon. Vi er nå både stolte og glade over at vi igjen kan tilby en stor bredde innen gull – og sølvsmedtjenester, sier Skogen

Theodor Olsen Sølvvareverksted ble etablert i Bergen i 1868 og er i dag Norges eldste sølvvareverksted. De produserer bestikk, bord- og interiørartikler, dåpsartikler, premier, bedriftsgaver og bestillingsarbeid i sølv og sølvbelagte produkter.  Videre utføres verkstedtjenester, reparasjoner og vedlikehold.

Theodor Olsen Sølvvareverksted leverer produkter til landets ledende gullsmeder, samt Illums Bolighus, og åpner i mai 2016 visningssenter i nye lokaler i Dreggen.