Ving Norge AS

THOMAS COOK AIRLINES ISO 14001-SERTIFISERT

Pressemelding   •   feb 03, 2011 16:07 CET

Vings eget flyselskap, Thomas Cook Airlines, er ett av bare en håndfull flyselskaper i hele verden som nå er blitt ISO 14001-miljøsertifisert. Selskapet har gått et skritt videre enn andre og har nylig fått det blå miljøstempel på alle aktiviteter både i luften og på bakken.

Det er selskapet Bureau Veritas som det seneste året har analysert miljøarbeidet i flyselskapet. I løpet av de seneste 15 årene har det arbeidet aktivt for å begrense påvirkningen på miljøet. I 2001 var flyselskapet, som er Nordens største charterflyselskap, først ute med kildesortering av avfallet under flyreisene. I dag gjenbrukes all aluminiumen fra bokser med drikkevarer, og resten av avfallet sendes videre til behandling på lokale kraftverk. Sideløpende har selskapet på ti år redusert avfallsmengden om bord med 75 prosent.

- Den største miljøpåvirkningen fra et flyselskap kommer naturligvis fra forbrenningen av drivstoffet. Siden år 2000 har vi redusert utslippet av CO2 med rundt 22 prosent. Når vi flyr fra Oslo til Thailand, er forbruket per passasjer ca 240 liter drivstoff. Ruteflyselskapene bruker typisk 300 liter per passasjer på den samme turen, sier miljøsjef i Thomas Cook Airlines Scandinavia, Kim Houmark Hansen.

Charterflyselskapet utleder altså ca 25 prosent mindre CO2 per passasjer på en identisk flyging. Det skyldes flere seter i flyene og langt bedre utnyttelse av dem. - På årsbasis er 93 prosent av flysetene våre besatt, mens flesteparten av ruteflyselskapene bare klarer å utnytte syv av ti flyseter, forteller Kim Houmark Hansen.

Siden 2007 har flyselskapets morselskap, Thomas Cook Northern Europe, som også Ving inngår i, klimakompensert alle tjenestereiser. Disse pengene er brukt til bl.a. innkjøp av solpaneler, som nå sørger for oppvarmingen av badebassenger på Sunwing Resort & Spa Alcudia på Mallorca.

Kompensasjonsbeløpet for 2009 utgjorde nesten 1,5 millioner kroner og er brukt til å miljøsertifisere flyselskapet etter ISO 14001-standarden. Blant 80 selskaper i reisebransjen har Thomas Cook Airlines mottatt Danish Travle Awards spesielle miljøpris for selskapets målrettede arbeid for å begrense CO2-utslippet ved å bruke bl.a. grønne landinger og for å redusere støyen.