Norsk Senter for Informasjonssikring - NorSIS

Ti tips for sikrere mobilbruk

Pressemelding   •   jan 13, 2016 10:57 CET

Mobiltelefonen er i utgangspunktet sikrere enn en datamaskin. Det er derfor viktig at du ikke jailbreaker eller rooter telefonen. Her er NorSIS sine 10 tips for sikrere mobilbruk:

Lås telefonen… Den enkleste måten å få tilgang til telefonen er hvis noen får fysisk tilgang til telefonen, Er den ikke låst er det bare å gå inn. Noen telefoner har også mulighet for mønstergjenkjenning. Det kan være lurt å tørke av skjermen ellers kan det være veldig lett å se mønsteret ditt.

Bruk sporingsverktøy. Skulle du miste telefonen vil man kunne bruke sporingsverktøy for å finne den. For de som har det innebygd husk å skru det på: F.eks. Find Iphone. Som ligger iIcloud tjenesten eller, For de som ikke har dette innebygget bruk en tredjepartsløsning. Det finnes flere slike man kan laste ned til telefonen sin.

Bruk fjernslettingsverktøy. Skulle man miste telefonen sin og man er redd for at noen skal kunne komme seg inn på den kan man bruke et verktøy for å fjernslette telefonen. Mulighet for dette finnes også i Icloud for Iphone. Det finnes også andre verktøy for andre telefoner.

Ta sikkerhetskopi av telefonen. Man har gjerne mye på telefonen som man ikke ønsker å miste, f.eks bilder. Det er flere måter å gjøre dette på. F.eks. Skytjenester som icloud for Iphone. Til andre telefontyper så finnes det en rekke apper som lar deg gjøre dette. Den mest kjente er kanskje Dropbox. Det som er spesielt viktig hvis man bruker skytjenester er at man har et godt passord som ingen klarer å gjette. Det samme gjelder kontrollspørsmålene man får hvis man trykker at man har glemt passordet. Disse spørsmålene er ofte av typen: Hva er din mors pikenavn. Hvis man da har lagt inn det riktige svaret er det ikke vanskelig å google det for å finne riktig svar. Det finnes også andre måter å ta sikkerhetskopi av telefonen. F.eks synkronisere mot en PC.

Tenk deg om hvilke apper du laster ned. Man bør for det første ikke ha flere apper på telefonen enn det man bruker. Når du laster ned en applikasjon så får du informasjon om hvilke ressurser appen vil ha tilgang til. Hvis man laster ned et spill, så må man spørre seg vil jeg virkelig at denne appen skal ha tilgang til kontaktlisten min, ringehistorikken min, plasseringen min osv.

Skru av det trådløse nettverket når du ikke bruker det. For det første bruker det ekstra batteri, og man unngår at telefonen kobler seg til trådløse nettverk som du ikke ønsker å koble deg til. Mange apper og epostprogrammer begynner da å sende og motta data. Hvis dette går ukryptert vil noen med onde hensikter kunne sette opp et slikt falskt trådløst nettverk og se all datatrafikken din.

Krypter datatrafikken. En del tjenester gir mulighet for kryptering, men det krever at du skrur det på i tjenesten. Dette gjelder f.eks. Facebook. Hvis du skrur på sikker nettsuring under innstillingene dine i Facebook. Når du da bruker facebook appen din vil trafikken gå kryptert. Da vil ingen kunne se dataene dine. Dette gjelder også spesielt epost hvis du bruker det på telefonen din.

Hold mobilen oppdatert. Dette gjelder både apper og operativsystem.

Vurder også kryptering av mobilen din. Skulle du miste den vil ingen få tilgang til innholdet. Det vil også hjelpe i forhold til lagringskort som sitter i mobilen. Her har man gjerne bilder o.l. Skulle man få tak i dette kortet vil man ikke kunne hente ut dataene på det.

Bruk mobilen din som om det var et bankkort. F.eks. ikke lån bort mobiltelefonen din uten at du har tilsyn med den. Ikke fortell noen pinkoden din. I en vanlig telefon i dag har du gjerne nettbanken din, eposten din, facebookkontoen din. Mange har til og med mulighet for å låse opp bilen sin via telefonen. Da begynner vi å skjønne hva slags verdier vi går rundt med i lomma.

Informasjon fra NorSIS er hentet fra flere kilder. NorSIS vurderer informasjon før publisering, men NorSIS kan ikke holdes ansvarlig for skade eller tap som kan oppstå som følge av ukorrekt, manglende eller utilstrekkelig informasjon.

NorSIS arbeider for at alle skal kunne bruke internett og IKT trygt på jobb og privat. Vi er både samarbeidspartner og pådriver overfor myndigheter og bedrifter. NorSIS er et uavhengig organ som ønsker å gjøre informasjonssikkerhet til en naturlig del av hverdagen.