Ving Norge AS

Tidenes comeback for feriefavoritten Hellas

Pressemelding   •   jan 16, 2014 12:47 CET

Stadig flere benytter fridagene i julen til å planlegge sommerferien, og i år har antall besøk på ving.no vært rekordhøyt. Mallorca og Tyrkia er den kommende sommerens mest populære feriedestinasjoner, men mye tyder også på at det går mot tidenes comeback for Hellas.

Juleferien er en av de periodene i løpet av et år at familien samles, og stadig flere benytter denne tiden sammen til å planlegge sommerferien.

– Besøksstatistikken på ving.no bekrefter dette. 2. januar hadde vi tidenes rekordbesøk på ving.no. Mallorca og Tyrkia er fortsatt nordmenns feriefavoritter, men til sommeren ser vi også en tydelig vekst i antall bestillinger til de greske øyene, sier Sophie Frisholm, presseansvarlig i Ving.

Her får du mest for pengene i sommer
Lonely Planet utnevnte nylig Hellas til den kommende sommerens mest lommebokvennlige feriedestinasjon. En sårt trengende turistnæring har satt ned prisene i et forsøk på å få turistene tilbake, og mye tyder på at de nå er i ferd med å lykkes.

– Det er tydelig at Hellas er tilbake på nordmenns feriekart. Vi så tendensen allerede i fjor sommer. Etter en lengre periode med økonomisk krise og uro som medførte en nedgang for den greske turistbransjen, er Hellas nå tilbake for fullt.  Færre turister betyr flere hotell å velge mellom og lavere priser. Her får du mye valuta for pengene til sommeren.

Økning for barnefrie hotell
En annen tendens er at nordmenn i stadig større grad bestiller skreddersydde hotellkonsept som imøtekommer deres spesifikke feriebehov – familiehotell, hotell for voksne, hotell med badeland, gode budsjetthotell og hotell i luksussegmentet.

– Etterspørselen etter våre Sunprime-hotell har økt med hele 30 % sammenlignet med i fjor, og mange av disse har valgt å feriere på våre to nye Sunprime-hotell i Tyrkia.

Barnevennlige Ibiza og Kroatias vakre riviera
Blant sommerens nye feriedestinasjoner lanserer Ving også Ibiza  Ibiza og Kroatia. Ving har som eneste norske charterarrangør direktefly til Ibiza – en øy som kan by på alt fra langgrunne sandstrender, familievennlige hotell og vakker natur til blomstrende uteliv og god shopping. En annen god nyhet er  Makarskarivieraen – den kroatiske kyststripen som er kjent for å være en av Europas vakreste.
– Foreløpig er det fortsatt mye å velge mellom på Ibiza og i Kroatia, men interessen er stor og  du bør ikke vente for lenge dersom du vil sikre deg en sommerferie her, avrunder Frisholm.

Topp 5 - sommeren 2014
1. Mallorca
2. Tyrkia
3. Rhodos
4. Kreta
5. Kypros

Ving er Norges største reisearrangør med reiser til mer enn 170 reisemål i over 40 land. Ving arrangerer charterreiser, fleksible pakkereiser med rutefly, i tillegg til flybilletter og hotell for de som vil reise på egen hånd. Reisene selges via internett, telefon, i egne butikker samt utvalgte reisebyråer over hele landet. Ving Norge AS har 89 ansatte og over 400 000 reisende årlig. Ving er bransjevinner i Norsk Kundebarometers årlige undersøkelse.