Blodbanken i Oslo

Tidenes satsning for å verve blodgivere

Pressemelding   •   sep 06, 2010 16:31 CEST

Helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen lanserte i dag tidenes største satsning for å verve nye blodgivere, under en markering i Holmenkollen. Norge må ha 30 000 nye blodgivere for å unngå permanent blodkrise. Det tilsvarer et fullsatt Holmenkollen.
- Bruken av blod til pasientbehandling har økt med 12 prosent siden 1999, samtidig som rekrutteringen av nye blodgivere har stagnert. Aller mest dramatisk er situasjonen i Oslo, der antallet aktive blodgivere har gått ned med 27,5 prosent siden 1996. Derfor er behovet for nye givere stort, sier Elisabeth Rosvold leder for Blodbanken i Oslo.
Halvparten av alle nordmenn vil trenge blodoverføring i løpet av livet. Hvert år får 60 000 mennesker blodoverføringer. Norske blodgivere gir i snitt 2,33 ganger hvert år, det er i verdenstoppen. Til sammenligning gir engelske givere 1,5 ganger per år. Over tid er ikke dette bærekraftig.
- For å redde liv, gjøre operasjoner og gi behandling er vi helt avhengig av blod og blodgiverne. Vi har 93 000 fantastiske blodgivere, men vi trenger 30 000 flere.  Jeg vil oppfordre organisasjoner og enkeltpersoner til å verve blodgivere, og bedrifter til å legge til rette slik at ansatte kan gi blod, sier helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen.
Øker forbruket i samme takt som det har gjort, og tilfanget av givere er like lavt, vil Norge innen 2015 være i en situasjon der ikke alle som trenger blodoverføring kan få det. Medisinsk og teknologisk utvikling gjør at vi kan behandle stadig flere sykdommer, og med en stadig eldre befolkning vil behovene for helsetjenester bli større. Konsekvensen er at vi trenger mer blod; flere livgivere.
-  Vi har kalt offensiven vår for livgiverkampanjen. Vi vil bruke tiden fremover til å vise Norge det fantastiske engasjementet i saken, og alle de fantastiske menneskene som gir litt av seg selv for å redde andre. Dessverre trenger vi et fullsatt Holmenkollen som nye givere på kort tid, så det står mye på spill, sier Elisabeth Rosvold.

For intervjuavtaler og mer informasjon om blodgiversituasjonen og Livgiversatsningen, vennligst kontakt
Elisabeth Rosvold                                                                         Vibeke Svenningsen
Avdelingsleder ved Blodbanken i Oslo                                 Fagansvarlig ved Blodbanken i Oslo
Elisabeth.Rosvold@ulleval.no                                                               VibekeMina.Svenningsen@ulleval.no