Ving Norge AS

Tiende år med overskudd i Thomas Cook Airlines

Pressemelding   •   feb 22, 2011 15:00 CET

Vings eget flyselskap, Thomas Cook Airlines Scandinavia, har akkurat sendt inn årsregnskapet for 2009/2010. For tiende år på rad kan selskapet, som før het Premiair og senere MyTravel Airways, presentere et overskudd. Denne gangen er overskuddet på DKK 266 mill. (DKK 113 mill.) før skatt og DKK 197 mill. (DKK 73 mill.) etter skatt. Resultatet påvirkes av en engangsinntekt på DKK 128 mill. i forbindelse med kjøpet av to tidligere leasede Airbus 330-fly.

Omsetningen ble på DKK 3 373 mill. (DKK 3 563 mill.). – Det gode resultatet bygger bl.a. på en nærmest optimal utnyttelse av setene om bord på flyene. Mens ruteflyselskapene utnytter ca 65-70 prosent av flysetene, hadde vi i 2010 en beleggsprosent på 93, forteller administrerende direktør i flyselskapet, Torben Østergaard.

Den høye beleggsprosenten pluss 12 moderne, miljøvennlige Airbus-fly gjør selskapet til ett av de flyselskapene i Europa som forurenser minst, med et utslipp på bare 65 gram (67 gram) CO2 per passasjerkilometer. - At vi har fokusert på miljøet betyr at vi nå er blitt ISO 14001-sertifisert. I 2014 mottar vi åtte fabrikknye og miljøvennlige Airbus 321-fly som vil begrense CO2-utslippet vårt ytterligere, sier Torben Østergaard.

Thomas Cook Airlines Scandinavia hadde i siste regnskapsår omkring 921 (913) heltidsansatte – herav ca 400 i Danmark. Selskapet fløy med 2,2 mill. (2,1 mill.) passasjerer – fordelt med 40 prosent fra Sverige, 29 prosent fra Norge, 22 prosent fra Danmark og ni prosent fra Finland.

- Vi har oppnådd dette gode resultatet gjennom et positivt samarbeid med konsernets egne turoperatører, Spies og Ving, som er markedsledende i Danmark, Sverige og Norge, pluss Tjäreborg i Finland. Mens en lang rekke europeiske flyselskaper kutter ned, utvider vi med en ekstra Airbus 320 sommeren over, som først og fremst skal fly fra Danmark og Norge, sier Torben Østergaard, som samtidig kan glede seg over en god start på det nye regnskapsåret.