Tieto ASA

Tieto og Powel automatiserer verdikjeden fra strømmåler til faktura for energileverandører

Pressemelding   •   feb 25, 2010 13:19 CET

Tieto og det norske selskapet Powel har inngått en partnerskapsavtale for å automatisere verdikjeden fra strømmåler til faktura for energileverandører. Denne integreringen og automatiseringen av prosessene i smart strømmåling (smart metering) er unike i markedet. For energileverandører betyr det presis og hurtig fakturering til betydelig lavere kostnad.
Avtalen har sitt opphav i de forretningsmulighetene som oppstår når Advanced Metering Infrastructure (AMI) og Smart Grids blir integrert over hele Europa. Tieto og Powel har gjennomført vellykkede samarbeid i forbindelse med kundeprosjekter i de nordiske landene, og de to partnernes tjenester på dette området utfyller hverandre.
“Det kombinerte tjenestetilbudet utgjør en strategisk del av vårt tilbud til kraftleverandører i Europa og Norden, og vil styrke AMI-porteføljen vår. De felles aktivitetene er særlig viktig for det fremvoksende AMI-markedet i Norge,” sier Kary Warnerman, sjef for Tieto Energy.
Det kombinerte tilbudet bygger på Customer and Billing (CAB) og Workflow Management System (WMS) fra Tieto, Powels Metering Data Management System (MDMS) og det sentrale kontrollsystemet Powel ELIN. Dette åpner for automatisering av AMI-systemer både ved utrulling og drift av komplette systemer for smart metering.

“Kombinasjonen av Powels velprøvde smart metering-løsninger og Tietos implementeringskapasitet og SAP-ekspertise vil hjelpe oss med å nå våre internasjonale mål,” sier Audhild Kvam, direktør med ansvar for strategi og marketing i Powel.
For mer informasjon, kontakt:
Knut Eirik Gustavsen, direktør Utilities, Tieto Energy
knut.eirik.gustavsen@tieto.com ,
Audhild Kvam, direktør med ansvar for strategi og marketing, Powel
audhild.kvam@powel.com
+47 48 164 690,
Tieto er et IT-serviceselskap som tilbyr IT-, FoU- og konsulenttjenester. Med ca. 16 000 ansatte er Tieto et av de ledende IT-selskapene i Nord-Europa og verdensledende innen visse segmenter. Vi spesialiserer oss innen de områder der vi har dyp kunnskap om våre kunders virksomhet og behov. Våre konkurransefordeler bygger på et sterkt kundefokus og ekspertise på de nordiske markeder.
Powel ASA leverer forretningskritisk programvare og tilhørende tjenester som er skreddersydd for energiselskaper og offentlig infrastruktur. Selskapet er markedsledende med sine programvareløsninger for smart metering, kraftproduksjon, nettverksadministrasjon og vann- og avløpsstyring. Powels hovedkontor ligger i Trondheim. Selskapet har dessuten virksomhet i Bergen, Bryne og Stathelle i Norge, samt i Sverige og USA. Powel ASA ble stiftet i 1996 og er notert på Oslo Børs. Selskapet har 235 ansatte.