Steen & Strøm

To dager før jul: 1 av 5 ikke ferdig med julehandelen

Pressemelding   •   des 23, 2009 11:43 CET

Julegavebarometeret som TNS-Gallup har utarbeidet for kjøpesenterselskapet Steen & Strøm, viser at 18 prosent av alle nordmenn ikke er ferdig med julehandelen. Undersøkelsen ble gjennomført tirsdag kveld.
- De siste dagene før jul er naturligvis handelstandens mest hektiske periode gjennom  året. Handelsmønsteret gjentar seg i år også. Hver femte nordmann vil handle julegaver helt frem til ribben står i oven.Tradisjonen tro vil vi finne flest menn i butikkene i dag og på selve julaften, sier markedsdirektør i Steen & Strøm, Karl Fredrik Lund.
Steen & Strøms Julegavebarometer, som måler utviklingen i nordmenns gavehandling før jul, viser at 82 prosent prosent av alle nordmenn nå er ferdig med årets julegavehandel.
Julegavebarometeret 2009 – Utvikling 23. november - 22. desember
23/1130/117/1214/1221/1222/12
Begynt (%)41,051,862,078,888,292,2
Ferdig (%)10,215,220,935,871,481,8

24 prosent av mennene er ennå ikke ferdig med gavehandlingen, sammenlignet med 14 prosent av landets kvinner. Samtidig har 14 prosent av mennene ennå ikke har begynt på juleshoppingen, to dager før jul. Tilsvarende har kun to prosent av alle kvinner ennå ikke startet julehandelen.
- Undersøkelsen viser også at 17 prosent har kjøpt gaver til oss selv på vegne av andre, fordelt på 21 prosent av kvinnene og 13 prosent av mennene, sier Karl Fredrik Lund.
Har du spørsmål til Julegavebarometeret, kontakt markedsdirektør i Steen & Strøm, Karl Fredrik Lund, (951 79 210)
Steen & Strøm ASA, Skandinavias ledende kjøpesenterselskap, drifter 56 kjøpesentre i Skandinavia med en samlet omsetning på 40 milliarder kroner. Se www.steenstrom.com for nærmere informasjon.