Great Place to Work

To Norske selskaper blant Europas ti Beste arbeidsplasser

Pressemelding   •   jun 28, 2013 11:51 CEST

En undersøkelse i 19 europeiske land plasserer to norske bedrifter på topp ti-listen over Europas beste arbeidsplasser. Disse to er IT-selskapet Webstep som ble kåret til Europas nest beste arbeidsplass, og Eiendomsmegler 1 Midt-Norge som kom på en åttendeplass på den samme listen. .

Ord har blitt handling

Det er kunnskapshuset Great Place to Work som har gjennomført den omfattende arbeidsplass-undersøkelsen. Studien er på over 2 100 bedrifter i 19 europeiske land, og det er over 1,3 millioner arbeidstakere som har uttalt seg. I klassen for selskaper med under 500 medarbeidere plasserer Webstep og EiendomsMegler1 Midt-Norge seg blant de ti beste selskapene.

IT-selskapet Webstep er Europas nest beste arbeidsplass

– Vi ser på det som en enorm tillitserklæring at de mest ettertraktede konsulentene i IT-markedet nok en gang bekrefter at de trives og utvikler seg hos oss, sier Kjetil Eriksen som er administrerende direktør i Webstep.  Det norske IT-selskapet holder til i Bergen, Trondheim, Stavanger og Oslo, og er kåret til Europas nest beste arbeidsplass.

– Vi har over tid jobbet systematisk med å samle konkrete tilbakemeldinger fra medarbeiderne på hvilke områder som er viktige og betyr noe for dem. Dette har resultert i en lang rekke tiltak. Blant annet har det gjort at vi har økt fokuset på faglig utvikling, og personlig utvikling for den enkelte. Vi har også forbedret ansattgodene. Ikke minst har tilbakemeldingene vist den sentrale rollen det sosiale programmet spiller for medarbeiderne våre, sier Kjetil Eriksen i Webstep.

Eiendomsmegler 1 Midt-Norge er Europas åttende beste arbeidsplass

Eiendomsmegler1 Midt-Norge, som er basert i Trøndelag og Møre og Romsdal, er Europas åttende beste arbeidsplass i følge den nye undersøkelsen.

– Vi ble både glade og overrasket da vi fikk høre at vi er plassert helt i toppen av Europas beste arbeidsplasser. Det er spesielt for oss at en salgsorientert organisasjon som vår markerer oss i en arbeidsplassundersøkelse som tar for seg en lang rekke bedrifter og bransjer over hele Europa, sier Kjetil Reinsberg, administrerende direktør for EiendomsMegler1 Midt-Norge.

– I stedet for å bruke tid og krefter på enkelte goodwill-tiltak, involverer vi samtlige medarbeidere i en bred og kontinuerlig prosess som går gjennom hele året. Det viktigste stikkordet for oss er «mestring»; et tydelig fokus på at 100 % av medarbeiderne skal oppleve 100 % mestring i sin jobbhverdag. Dette legger også en klar føring for den kontinuerlige innsatsen overfor den enkelte medarbeider – og det er det vi ser resultatet av nå, sier Reinsberg.

Mennesker som en del av strategien

– Vi ser to norske bedrifter blant Europas ti beste arbeidsplasser i klassen for selskaper med under 500 medarbeidere, og i tillegg 10 andre norske selskaper blant de 100 beste. Dette viser at norske bedrifter i økende grad tar lederskap på alvor; stadig flere integrerer mennesker og bedriftskultur i sin forretnings-strategi. I de bedriftene som lykkes med dette, har toppledelsen og styret fullt eierskap til denne delen av strategien, sier Jannik Krohn Falck, som leder Great Place to Work Norge.

– I tillegg til Webstep og Eiendomsmegler1 Midt-Norge, ser vi også at Microsofts norske avdeling kan glede seg over at selskapet er kåret til den beste arbeidsplassen blant de internasjonale selskapene, fortsetter Falck.

– En fellesnevner for Webstep, Eiendomsmegler1 Midt-Norge og Microsoft er at disse selskapene arbeider systematisk med forbedring av kulturen. Det de beste bedriftene lykkes aller best med, er medarbeidernes opplevelse av godt lederskap. Det er et utfordrende område, men disse bedriftene tilpasser seg lokale omstendigheter, og møter medarbeidernes forventinger, fortsetter Jannik Falck i Great Place to Work Norge.

For å se fullstendig liste over de 100 beste arbeidsplassene i Europa klikk på ressurslinken oppe til høyre i denne saken.

Kunnskapshuset Great Place to Work Norge rådgir i dag over 160 norske virksomheter på hvordan de kan bli gode arbeidsplasser som setter medarbeiderne i sentrum. Rådene og tiltakene bygger på erfaring fra over 20 år med analyse av gode arbeidsplasser både nasjonalt og internasjonalt.

Globalt jobber Great Place to Work med cirka 6000 virksomheter og over elleve millioner medarbeidere årlig. Sammenligningsgrunnlaget, og innsikt fra verdens største medarbeiderundersøkelse, gjør Great Place to Work til eksperter på hvordan både store og små selskaper i Norge kan oppnå bærekraftig vekst gjennom å sette medarbeiderne i sentrum.