Norges Kampsportforbund

Tøff loddtrekning for Norge i Taekwondo EM

Pressemelding   •   mai 03, 2012 07:42 CEST

Norge fikk en tøff loddtrekning i Taekwondo EM for WTF Taekwondo som starter i Manchester i dag.Siste gang Norge vant medalje i EM var når Nina Solheim vant bronse  Roma i 2008.

På papiret fikk Jan Petter Hammer den beste trekningen. 2 av de som er kvalifisert til OL er på den andre siden, og den tredje som skal til OL og tyrkeren som er ranket som nummer 1 vil Jan Petter først møte i en eventuell semifinale.

Jan Petter Hammer fra TIF Viking skal møte Niks Gausins fra Latvia i sin første kamp i klassen herrer -68 kilo. Gausins fra Latvia har ingen resultatliste slik at Jan Petter bør vinne denne kampen. Vinner Jan Petter kampen så vil han møtte vinneren mellom Boris Lieskovsky fra Slovenia og Papadopoulos Mechteridis fra Hellas i neste kamp. Både sloveneren og grekeren er unge utøvere, men de har medaljer som juniorutøvere fra A-stevner og kan bli tøffe. Det er 30 utøvere i klassen

Eirik Bratli Nilssen fra Mudo Tveita & Furuset skal møte Maksym Dominishyn fra Ukraina i sin første kamp i klassen herrer -80 kilo. Maksym fra Ukraina er bare 19 år, men har allerede lang internasjonal erfaring og vant bronse i ungdoms-OL i Singapore i 2010. Vinner Eirik kampen så venter Tommy Mollet fra Nederland som er kvalifisert til OL i neste kamp. Dette kan bli et revansjeoppgjør for det var Tommy Mollet som vant over Eirik i semifinalen i OL-kvalifiseringen i Kazan i Russland og sikret seg dermed OL-billetten.  Det er 24 utøvere i klassen.
Siv Anja Mienna fra Taekwondo team Heimdal skal møte Aygul Abdullayeva fra Azerbaijan i sin første kamp i klassen kvinner -53 kilo. Jenta fra Azerbaijan har bronse fra kadett EM i 2005 og deltok i sist EM som ble arrangert i St. Petersburg.  Vinner Siv Anja kampen så venter Manuela Bezzola fra Sveits i neste kamp som har fått walkover. Det deltar 23 utøvere i klassen.

Konkurransedag
Eirik Bratli Nilssen skal konkurrere på lørdag, mens Jan Petter Hammer og Siv Anja Mienna skal konkurrere på søndag.

TV sending fra EM her http://www.gbtaekwondo.tv/freestream

Norges Kampsportforbund (NKF) er det niende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.