British Airways Norway

Tok av mot nye høyder i 2010

Pressemelding   •   feb 21, 2011 09:21 CET

PRESSEMELDING (21. februar 2011): I fjor ble British Airways halvparten av verdens tredje største flyselskap, samtidig som selskapet tok pionersteg mot fremtidens bærekraftige flyreiser.

2010 ble et begivenhetsrikt år for British Airways, som nok en gang sto frem som ledende i flyindustrien. Her er litt om noen av grepene selskapet gjorde i fjor for å yte enda bedre overfor kundene og samfunnet for øvrig.

IAG: Et nytt flyselskap blir født

I 2010 fusjonerte British Airways med spanske Iberia og dannet International Airlines Group, verdens tredje største flyselskap målt i inntekt. British Airways og Iberia vil fortsette å fly under sine respektive merkenavn, og vil sammen fly over 62 millioner passasjerer årlig til over 250 destinasjoner. IAG inngikk i fjor også et samarbeid med American Airlines som vil gi kundene mulighet til å reise til over 500 destinasjoner verden over, på praktiske ruter til gode priser.

To steg mot fremtidens lavutslippsfly

I februar annonserte British Airways sine planer om å bygge Europas første bærekraftige jetdrivstoffanlegg. Målet er å bruke lavkarbondrivstoff (biomasse) til deler av flåten fra 2014. Det planlagte anlegget vil hvert år gjøre 500 000 tonn avfall om til over 70 millioner liter grønt jetdrivstoff. En slik mengde drivstoff er mer enn dobbelt så mye som trengs for å gjøre alle British Airways-flyvninger fra London City Airport karbonnøytrale.

I tillegg annonserte British Airways at selskapet sammen med en rekke andre aktører i flyindustrien vil støtte et forskningsprosjekt ved Cranfield University som har til hensikt å produsere jetdrivstoff av alger.

For mer informasjon, kontakt

Peter Rasmussen, Tlf: (+45) 405 81 117

Nord-Europa-sjef British Airways, E-post: peter.rasmussen@ba.com

Ben Holan, Tlf: (+47) 47 409 459

Presseansvarlig British Airways i Norge, E-post: bsh@geelmuyden-kiese.no

OM BRITISH AIRWAYS

• British Airways er et av verdens største internasjonale flyselskaper, med mer enn 33 millioner passasjerer årlig fra hele verden.
  • Flyselskapets to hovedbaser er på Londons største flyplasser; Heathrow og Gatwick. Heathrow er verdens travleste internasjonale flyplass.
  • I Norge flyr British Airways mellom Oslo og London Heathrow Terminal 5, hvor forbindelser til hele verden tilbys.
  • British Airways har et verdensomspennende rutenettverk som dekker mer enn 700 destinasjoner sammen med `oneworld`-partnere.
  • British Airways tilbyr fire long haul kabiner: First, Club world (business class), World Traveller Plus (premier økonomi klasse) og World Traveller (økonomiklasse).
  • British Airways har fire daglige avganger fra Oslo til London
  • Reiser kan bookes på www.ba.com eller hos ditt lokale reisebyrå