Drabant Music

Tommy Tokyo & De Bipolare ute med nytt album

Pressemelding   •   nov 11, 2016 08:58 CET

Tommy Tokyo slipper i dag sin andre plate med norske teksten. Denne gangen sammen med De Bipolare. Hør «Blant fiender og venner» her!

Tommy Tokyo ser på deg fra avstand, han ser deg rett i øynene, han puster deg i nakken. Han synger til deg enten du er venn eller fiende. Med åpne øyne og bar overkropp nærmer han seg. Legger alle kortene på bordet. Han vil fortelle deg noe. Noe som er viktig. Du skal få merke at han har levd, at du lever, og at vi en dag skal dø. Men først skal vi kjenne livet på kroppen, som en uønsket tatovering, på klodens overflate.

I 2015 ga han ut Hev deg over det derre der. Et konseptalbum om Norge, der han blant annet i duett med Siri Nilsen formidlet «Eventyret ute», en sang om Utøya. De kritikerroste visene han ble Spellemann-nominert for da, har helt klart tilført et behov for å spille med band og synge med utestemme igjen. Og denne gangen har han funnet tilbake til rocken og pop-poesiens hverdag.

Selv om han lover å starte et nytt liv i løpet av platen har Tommy Lorange Ottosen samlet gjengen som en gang het Starving For My Gravy. I og med at Tokyo gir ut sin andre plate med norske tekster, så var det på sin plass at bandet også fornorsket seg. De Bipolare består av Andrè Solli Helle (bass), Even Juliussen (gitar), Knut-Øyvind Olsen (Tangenter) og Fredrik Brarud (trommer). Legenden Jørn Christensen har vært tekniker i Lydbroderiet, og Ulf Holand har mikset og mastret de 13 sangene som har satt seg til bords.

Tommy Tokyo roper en bønn fra hjertet, han er engasjert i å bevare det viktigste vi har. Kloden ligger maktesløs i kvikksand, mens vi borrer etter svart magi. Han har i løpet av årene som plateartist fått en miljøengasjert stemme som engasjerer, og han lover å kjempe for mektige mor med nebb og klør, til han dør.

Med musikk og tekster som redskap prøver Tokyo å utgjøre en forskjell til alles beste. Han har noe på hjertet. Og håpet om at i morgen kan det bli bedre tider, er der. Men mens vi danser av livsglede og overmot minner Tommy Tokyo oss på at vi balanserer på en knivsegg. Hele tiden. Og spørsmålet man bør stille seg når ministere, miljøsvin, og naboen nærmer seg, er om man virkelig er blant fiender eller venner?

26. november spiller Tommy Tokyo releasekonsert på Krøsset, med britiske Jess Morgan som oppvarming. Billetter til kvelden finner du her!

// Følg Tommy Tokyo på FacebookInstagram og Twitter for oppdateringer //

Drabant Music er et nyoppstartet plateselskap som jobber med CC Cowboys, Raga Rockers, deLillos, The Dogs, Tommy Tokyo, Natasja Holmboe, Zuma, Narum og Waaktaar & Zoe.